Eesti uudised

Uuring: pealinna autojuhid ei hoia pikivahet (14)

Toimetas Silver Saluri, 2. aprill 2009 08:54
Vaid kolmandik autojuhtidest hoiab Tallinna teedel piisavat pikivahetFoto: Küllike Rooväli/Postimees
Tagant otsasõitude ennetamiseks läbiviidud Eesti Liikluskindlustuse Fondi (LKF) monitooring paljastas, et ohutut pikivahet hoiab Tallinna liikluses vaid kolmandik sõidukijuhtidest.

Tallinnas läbiviidud uuringuga mõõdeti sõidukite pikivahesid neljal sõidurajal kokku umbes 480 tundi, mille käigus loendati ligi 95 000 sõiduki andmed, teatas LKF.

Mõõtmiste tulemuste kohaselt ei hoidnud minimaalseltki piisavat pikivahet keskmiselt 9 protsenti kõigist sõidukijuhtidest. Keskmiselt 59,7 protsenti sõidukijuhte hoiab pikivahet varuajaga 0-1 sekundit, mis on ohu vältimiseks piisav vaid ideaaltingimustel. Piisava varuga (varu vähemalt 1 sekund) pikivahet hoidsid keskmiselt vaid 31,3 protsenti sõidukijuhtidest.

LKFi kahjuennetuse valdkonna juhi Erik Ernitsa kinnitusel on enamasti ebapiisavast pikivahest tingitud tagant otsasõidud kõige sagedasem liiklusõnnetuse liik Eestis.

"Aastatel 2003-2008 jäi tagant otsasõitude osakaal liikluskindlustuse andmebaasi andmetel vahemikku 24-28 protsenti," lausus Ernits.

Aastal 2008 moodustasid tagant otsasõidud kõigist liikluskindlustuses registreeritud juhtumitest 24 protsenti ja absoluutarvuna juhtus neid õnnetusi umbes 8000. Tagant otsasõitude tulemusel tekkinud kogukahju oli eelmisel aastal Ernitsa sõnul suurusjärgus 200 miljonit krooni.

Kuidas tagant otsasõitude arvu vähendada?

Ohutust pikivahest teavitamiseks ning tagant otsasõitude vältimiseks on LKFi hinnangul oluline anda liiklejatele senisest enam infot pikivahe ja liiklusõnnetuste seoste kohta. Seetõttu on Ernitsa sõnul tervitatav pikivahe läbimise aja määratluse sissetoomine praegu riigikogu menetluses olevasse uude liiklusseaduse eelnõusse.

Õiget pikivahe hoidmist soodustavate tehniliste seadmete laialdasem kasutamine sõidukitel võib tagant otsasõitude sagedust märkimisväärselt vähendada.

LKFi hinnangul tuleb alustada õige pikivahe hoidmist soodustava märgistuse katsetamisega Eesti maanteedel. Sarnase märgistuse kasutamine on muude riikide praktikas levinud ning uuringute andmetel andnud positiivseid tulemusi. Tänaseks on algatatud maanteeameti, politsei ja Eesti Liikluskindlustuse Fondi eestvedamisel projekt märgistuse katsetamiseks. Kui katsetuse tulemused on positiivsed, tuleks pikivahe märgistust rakendada ka Eesti maanteedel.

Ernits rõhutas, et lisaks pikivahe hoidmisele peab ka juht ise olema liikluses tähelepanelik. "Sellele aitavad kaasa juhi tähelepanu hajutavate tegurite ja tegevuste vähendamine või veel parem, neist loobumine täielikult," selgitas Ernits.

Näiteks võib Ernitsa sõnul tuua mobiiltelefoniga rääkimise, söömise, suitsetamise, ajalehtede lugemise või muud sarnased tegevused, mis autorooli ei sobi. Samuti tuleks piirata ning tõhusamalt kontrollida juhi tähelepanu kõrvalejuhtivate objektide paigutamist nii sõidukitesse kui liikluskeskkonda, näiteks lisatuled sõidukitel ja reklaamtahvlid.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee