Alasti müügi heaks: Tui Hirve alastipilt suurendas tema raamatu müüki veerandi võrra. (Fhm)

Kuuldes, et Tui Hirv soovib oma debüütromaani tutvustamiseks poseerida meesteajakirjale FHM, arvas kirjastaja Epp Petrone esiti, et kirjanik teeb nalja. Siis aga suurendas raamatu "Tähe tänav" tiraaži 25 protsenti.

"No raamatut on veel natuke järel," tunnistab Epp Petrone nüüd, poolteist aastat hiljem. Lisades: "Aga kui ma oleks teadnud, et Tui tuleb Eesti Naise kaanele – ja ta oleks võinud seal olla ka kurguni kinninööbitud –, oleks ma tiraaži rohkem tõstnud."

Tui Hirvel pole raamatu müügitulemustest enda kinnitusel mingisugust ülevaadet. Pigem tahaks ta oma alastipiltideloo ja sellest sündinud SL Õhtulehe esikaaneviite "Võtsin end paljaks raamatu müügi eduks" ära unustada. "Ma ei identifitseeri ennast üldse läbi selle raamatu ega läbi nende piltide," ütleb Tui Hirv nüüd.

Äsjailmunud raamatut tuleb ikka reklaamida

"See on kirjandusmaailmas tavaline asi, et sa mõtled, kuidas inimese raamatut tutvustada," arutleb kirjanik ja kirjastaja Epp Petrone, tunnistades, et kui Tui Hirvest poleks tema esikromaani eel kriimu ridagi ilmunud, mõjutanuks see kaheldamatult raamatu müüki.

Lisades kohe otsa, et teose turustamise meediaplaan, mis sisaldas paljastavate fotode seeriat meesteajakirjas, võis nii mõnegi ostja eemale peletada.

"Aga võib-olla oli sama palju neid, kes uudishimu ajel või lihtsalt mänguga kaasa minnes ikka ostsid Tui raamatu," analüüsib Petrone. "Murutariga on samamoodi – ta on intrigeerinud, ta on ennast oma turunduskarjääri jooksul igast nurgast alasti võtnud, aga tegelikult on ta sellega saavutanud, et päris palju inimesi võivad teda boikoteerida."

2002. aasta augustis porise ja paljana ning detsembris kuldse ja paljana Kroonika esikaanele sattunud kirjanik Kati Murutar ütleb, et sooviga oma loomingu müüki suurendada pole neil fotoseeriatel vähimatki pistmist.

Tõnu Nooritsa ühe näituse tarbeks tehtud pildid rasedast ja mudasest Murutarist sattusid modelli sõnade kohaselt Kroonikasse juhuslikult. Ja kuldseks võõbatuna trehvas Murutar žurnaali kaanele seetõttu, et ajakirjanik ja stilist Stella K. Wadowsky tahtis "näidata, et naine, kes on olnud – tookord neli korda –väga paks, võib olla jälle kaubanduslik ja kena".

"Kui tekitad elevust, oled inimestel meeles."

Murutari sõnul on aktifotode seeriad temast saanud teoks eelkõige seetõttu, et ta jälestab äraütlemist.

"Kui mul on parasjagu olemas materjal, mida kolleegil vaja – kas siis rase kõht või jälle sale taguots –, siis ma loomulikult tulen talle vastu. Kui see mulle halba ei tee. Ja seni ei ole see mulle halba teinud," ütleb kirjanik.

Kerttu Rakke kinnitab samuti, et oli 2003. aasta alguses ajakirja DI esikaanel fotograafist sõbra Viktor Koškini palvel. Ja esines seal kehamodell Kerttu, mitte kirjanik Rakkena.

"Kuna ma Koškinit tundsin ja ta ütles, et tal on pilti vaja ja et tal on mõte olemas, et davai, teeme ära; siis ma ütlesin kah: teeme ära!" meenutab Rakke modellina meesteajakirja kaanele jõudmist. Kusjuures – tegemist oli vaid esikaanepildi, mitte fotoseeriaga.

Selles, et SL Õhtuleht toona Kerttu Rakke alasti poseerimise loo oma esiküljeks vormistas, oli kirjaniku hinnangul süüdi madal uudiskünnis: "Tol ajal ei olnud nii tihedalt suuri avariisid, mida esikaanele panna, tuli siis see lugu panna!" Veendes veel kord: "Ma tõepoolest ei ole ennast raamatu müügi nimel paljaks võtnud. Ju siis ma ei ole oma kehaga nii rahul."

2003. aasta alguses polnud Rakkel ka värsket loomingut, mida oma nime ja kehaga reklaamida.

Aga – kuidas on Murutari alastipildid tema raamatute müüki mõjutanud?

"Ma ei tea," ütleb Murutar. "Aga fakt on see, et kui sa tekitad mingit elevust, oled sa inimestel meeles. Ja olenemata sellest, kas see meelesolemine on positiivne või negatiivne, igal juhul su kaup püsib eripakkumiste vitriinis. Vastasel juhul läheb ta tavakauba letti ja sel juhul ei pruugi sa olla kindel, kas ta müüb või mitte."

Ka maag võttis end paljaks

Maag Hannes Vanaküla teab, et YouTube’i üles riputatud 13 sekundi pikkune videolõik suurendas kohe tema teose "Maagia alustalad" müüki. Videolõigus istub alasti Vanaküla tugitoolis, SL Õhtuleht (Tui Hirvega esikaanel) niudepiirkonda varjamas, raamatuvirn vasakul käel, ning kuulutab: "Ma võtsin ennast paljaks raamatu müügi eduks. No ostke nüüd mu raamatut!"

Vanaküla kinnitusel suurendas see reklaamvigur kohe teose müüki. Praegu on lettidel "Maagia alustalade" kordustrükk.

Esikromaani "Ego" raamatupoodidesse ilmumise ajal andis Kadri Kõusaar intervjuu Kroonikale, mida illustreerisid tema alastipildid. Kõusaare teise romaani "Vaba tõus" esitluse eel tekkis justkui kogemata arutelu, kas kaanel kujutatud alasti naine pole juhuslikult autor ise. Raamatuil läks hästi.

Iseenda teose kaanel on alasti poseerinud ka Jüri Kaldmaa. Vajadus kaanel paljalt poseerida kasvanud autori sõnul välja teose isiklikku laadi sisust.

Vastab siis üldse tõele laialt levinud arvamus, et alasti keha kasutamine reklaamis ja reklaamiks töötab hästi?

Hannes Vanaküla teab: "Inimesed tegelikult vaatavad ju nime. Ja kui sa võtad end paljaks, siis see on ikkagi sensatsioon, sa saad tähelepanu, inimene salvestab su endale ajusse. Tegelikult pole vahet, kas sa võtad paljaks või teed muu lolluse, mis köidab. Paljaks võtmine... inimesed on seksuaalsed, see köidab neid. Aga seda ma võin öelda: paljaksvõtmine suurendab müüki!"

Inimene on loom

Murutar pakub: "Inimene on loom ja loomad usaldavad alati elujõulisi isendeid. Inimene võib moraalses ja kõlbelises seisukohas küll sõimelda, et kuidas poliitik või intellektuaal end paljaks võtab, ent – tema alateadvus silmitseb iga poliitikut ja iga intellektuaali ka kui seksivat isendit. Alateadvuses me usaldame neid, kellel on kena kere. Mehi, kellel on lai õlg, peenike pepu, tahtejõuline lõug ja tugevad töised käed. Ja naisi, kelle büsti-, puusa- ja taljeümbermõõt tõotavad head fertiilset tervist. Räimesabas võidakse küll sõimelda, aga alateadlikult see tädike või onuke sai signaali, et see isend võib tema karja paljundada ja ellu jätta. Punkt."

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Gerly Mägi
Telefon 51993733
gerly.magi@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis