Uudised

Merevägi tõstis uppunud paadi pinnale  

16. aprill 1998, 00:00

MARKO PÜÜA

Merevägi tõstis eile merepõhjast välja pühapäeval tormiga Tallinnas Miinisadama kai vastu kõikudes põhja läinud patrullpaadi "Mardus", mis jätkab pärast paikamist teenistust.

"Mardus" tõsteti tuukrite ja ujuvkraana abil viie meetri sügavusest merepõhjast üles tunni ajaga ning jäeti Miinisadama kaile kuivama.

Praegu mereväe ülema kohuseid täitva staabiülema kaptenmajor Arvo Takkingi kinnitusel mereväe ühte vanimat käigus olevat, 39 aastat tagasi ehitatud alust maha ei kanta. Takking märkis, et loodetavasti võib "Marduse" uuesti vette lasta juba mõne päeva pärast.

Staabiülema sõnul peab paikama puupaadi ühe külje plangud, mis tormiga kõikudes puruks suruti ja laeva uppumise põhjustasid. "Meile kuluks ainult paar päikeselist päeva, sest tehnika on korras, laseme aparatuuridel vaid kuivada," lisas Takking.

Aluse väljatõstmine läks staabiülema andmetel maksma ligi 7000 krooni.

Taanlastelt kingituseks saadud rohkem kui 9 meetri pikkune "Mardus" vajus sadama kai ääres põhja pühapäeva õhtul kell 18.20 vaatamata mereväelaste mitu tundi kestnud pingutustele lainetel kõikuv paat kogu aeg juurde tulvavast mereveest tühjaks pumbata. "Laine oli tõesti tugev, tuule kiirus 24 meetrit sekundis ja isegi puksiir ei pääsenud appi," kirjeldas Takking.

Patrullpaat läks põhja kolme minutiga, nii et pooleldi küljele vajunud laevast oli lainete seest näha vaid masti tipp. Õnnetuse hetkel inimesi aluse pardal ei olnud.

Takking ütles, et tormiga igas suunas kõikunud patrullpaadile sai saatuslikuks tema puust kere, mis ei pidanud nii kai kui samas kõrval seisnud rauast laeva kummist vendrite vastu põrgates survele vastu. "Kummivender oli tugevam kui laeva kerelaud, mis oli vist juba ka mäda," nentis staabiülem, kelle hinnangul võisid "Mardusel" olla ka varasemad jääkahjustused.

Sadamas uppunud "Mardust" kasutati seni vaid ranniku lähedal patrullsõitudeks. Relvastuseta aluse meeskonda kuulus kolm meest.

""Mardus" ei tohigi kaugemal sõita kui ainult reidil," rääkis Takking. "Suvel ilusa ilmaga vedas alus ka demineerijaid Naissaarele ja tagasi."

Eesti Mereväele kuuluvast üheksast alusest on pärast õnnetust sõidukõlblikud vaid neli: Saksamaalt saadud miinitraalerid "Sulev", "Olev" ja "Kalev" ning abilaev "Laine".

Takkingi sõnul vajaks ka mereväe lipulaev "Sulev" väikest remonti, kuid riigilt selleks aastaks remondirahaks eraldatud miljoni krooniga nii kaugele ei jõuta. Ainuüksi neljandat aastat remondi ootel seisva miinilaeva "Vambola" peamasina ja süsteemide parandamiseks kuluks neli miljonit krooni.

Mereväe staabiülem lootis, et sel aastal õnnestub korda teha samuti Saksamaalt toodud abilaev "Ahti" ning Nõukogude armeelt pärandiks saadud sõjalaev "Griff". "Ees ootab seitse suurt rahvusvahelist mereõppust, kus me tahame kindlasti osaleda," osutas Takking.

TOOMAS VEEMAA foto

Merevägi tõstis tormiga augu pardasse saanud ja põhja läinud "Marduse" eile kaile kuivama, lootes aluse mõne päeva pärast uuesti vette lasta.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee