Eesti uudised

Eksperdid ei usu lennukimootori plahvatamist 

Siim Saidla, 12. veebruar 2003, 00:00
Esimesena lennuõnnetusest politseile teatanud autojuhi kirjeldusest «plahvatas ja tuli alla» alguse saanud jutt, et lennuki mootor plahvatas, ei leidnud kinnitust.

Pärast üleeile Tallinna lennujaama lähistel toimunud lennuõnnetust kinnitas lennukit omav Enimex, et lennuki tehnik Sergei Rokovski jõudis hetk enne lennuki allakukkumist helistada Enimexi juhtimiskeskusesse ja öelda, et kuulis parempoolse mootori suunast plahvatusele sarnanevat heli.

Ka viitas Enimex politseile esimesena tunnistusi andnud pealtnägijale, kes samuti olevat plahvatust näinud.

Politseiameti pressiesindaja Indrek Raudjala kinnitusel vastas mees rahunedes politsei täpsustavale küsimusele, et lennuk vajus lihtsalt kursilt kõrvale ja kukkus metsa.

Ka eile lennuki mootorit uurinud eksperdid ei tuvastanud esialgsel vaatlusel plahvatuse jälgi.

Eile moodustatud lennuõnnetuse uurimise komisjoni liige ja lennuohutusekspert Tõnu Ader rääkis BNSile, et mootor võis küll teha plahvatusele sarnanevat heli, mida lennuki mehaanik kuulis, kuid plahvatusest jäljed puuduvad. Aderi sõnul on õige, et AN-28 tüüpi lennukit on raske ühe töötava mootoriga juhtida.

Kuid eeskirjade järgi on siiski võimalik ka sellistes olukordades õigeid juhtimisvõtteid kasutades lennuk ohutult maandada. Ader nentis, et põhjuse, miks sellega hakkama ei saadud, peab tuvastama uurimine.

Komisjoni käsutuses on mustad kastid

Lennuõnnetuse uurimiskomisjoni käsutuses on lennuki mustad kastid, kus on salvestatud lendurite viimased sõnad ja info lennuki tehnilise olukorra kohta.

Komisjoni käsutuses on ka lennujuhtimiskeskuses olevad lindistused, millel on näha lennuki teekond stardist metsa kukkumiseni ja kuulda vaatlustornis istuva lennujuhi vestlus lennuki piloodiga.

Üleeile kell 19.42 sai Enimexile kuuluv Tallinna–Helsingi postilennuk lennujuhtimiskeskusest stardiloa ja alustas hoovõttu. Väike lennuk, millel on võimsad mootorid, tõusis õhku paarisaja meetri pärast. Lennujuhtimistornis oli näha, et lennuk kaldub paremale. Sama kinnitasid juhtimistornist mitu korrust all pool asuvad arvutiekraanid.

Tornist oli näha, kuidas piloot püüdis kurssi õigeks saada, kuid siis kadus õhusõiduk valgustatud lennuraja kohalt pimedusse. Hetke pärast kukkus see lennujaama välisaiast vähem kui saja meetri kaugusel olevasse metsatukka.

Päästemasin kihutas väravatest läbi

Enimexi kinnitusel kuulis lennuki tehnik Sergei Rokovski plahvatusele sarnanevat heli. Lennujuhtimistornist oli juba siis antud häire lennujaama päästeteenistusele.

Õnnetuspaigast teisel pool lennurada asuvast päästjate depoost kihutasid välja kaks tuletõrje- ja üks kiirabiauto. Risti üle hoovõturaja kihutanud uus Scania päästemasin sõitis lennujaama väravateni jõudes need eest ja jõudis minutiga lennuki juurde.

19.48 helistas Tallinna politsei korrapidajale mööda Suur-Sõjamäe tänavat sõitnud autojuht. «Plahvatas ja tuli alla,» olid vene keelt kõneleva ärevuses mehe sõnad politseikorrapidajale.

Ninali vastu maad puu najal kõlkuvast lennukist leiti kolm meeskonnaliiget, kellest kaks olid sel hetkel veel elus.

1966. aastal sündinud tehnik Sergei Rokovski toodi Põhja-Eesti regionaalhaigla Mustamäe korpusse, kus ta viidi õige pea intensiivraviosakonnast üle traumatoloogiasse. Ta oli õnnetushetkel olnud lennuki kaubaruumis.

Teine esialgu õnnetusest eluga pääsenu, lennuki kapten Aleksandr Verbenko (sündinud 1958) suri kiirabiautos, enne kui see jõudis haiglasse sõitma hakata.

 Lennuamet peatas Enimexi tegevusloa

Lennuamet peatas eile lennufirma Enimex lennuettevõtja tegevusloa. Kolme viimase aastaga on ettevõtte lennukitega juhtunud neli tõsist ja mitu väiksemat õnnetust. «Seetõttu otsustas lennuamet peatada aktsiaseltsi Enimex lennuettevõtja sertifikaadi,» nendib lennuameti peadirektor Toomas Peterson.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee