Kommentaar

Rööbasbuss on imelihtne 

Tiit Tiidemann, Tallinna Tehnikakõrgkooli professor, 16. oktoober 2002 00:00
0

Raudteid oleks nagu vaja säilitada, et inimesi teenindada. Aga samal ajal suures osas poleks ka vaja - reisijate vähesuse tõttu on see majanduslikult kahjulik ja nõuab suurt dotatsiooni. Kuni 2009. aastani kulutab riik selleks ligi miljard krooni meie kõigi raha. Siiski vähemalt neljasajale inimesele Lõuna-Eestis on see ainus sõiduvõimalus.

Võiks vedada reisijaid bussidega, aga teed on Lõuna-Eestis kehvad ega kulge paiguti raudteega kõrvuti. Raudtee aga on olemas. Pealegi on raudteel sõit palju kordi ohutum, talvel tee lahtihoidmine lihtsam jms.

Bussid rööbastele

Pooltühja vaguni ja võimsa diiselveduri asemel tuleks asetada rööbastele bussid. Nii likvideeriks kahjumi ja ühendaks mõlema transpordiviisi eelised.

Kust saada rööbasbusse? Võiks neid Eestis ise valmistada olemasolevate kasutatud busside ümberehitamise teel. See on põhimõtteliselt lihtne - kerged vagunisillad alla ja vastav ülekanne juurde ehitada. Poleks vaja enam rooli ja juhitavat esisilda, tagasilla diferentsiaali ega muud säärast.

Raudteeveeremeid on Eestis remonditud sada aastat ja seda tehakse jätkuvalt näiteks Balti laevaremonditehases ja Meretehastes. Bussiehituskogemusedki on Eestis olemas. Väidan, et on ka konstruktoreid (veel!), kes erilise vaevata ümberprojekteerimistöö teeks. Ohutu signalisatsioon tuleks muidugi raudteelt.

Idee ei ole minult. Vestlesime paar aastat tagasi TTÜ dotsendi Andri Teastega, kes nüüd on vabakutseline konstruktor ja välisfirma palgal. Nooruses töötas ta muide ka bussijuhina, on lõpetanud Moskva Transpordiinstituudi traktorite konstrueerimise alal ja olnud TTÜ konstrueerimisbüroo juht.

Poliitiline tahe puudus

Teaste ettepanek tundus nii realistlik ja mõistlik, et edastasin selle tolleaegsele teede- ja siseministrile Toivo Jürgensonile, et ehk saaks kokku ja arutaks asja. Kuna minister just sel perioodil oli otsustanud talviseid teeparandustöid teha ja Lõuna-Eestis täiesti üle minna vaid bussiliiklusele, sain meilitsi tema nõuniku koostatud äraütleva vastuse. Selles öeldi, et kusagil välismaal rööbasbusse tõepoolest valmistatakse ja need on väga kallid, ja et kus nüüd meie...(?)

Vahepeal kehtis poliitiline otsus inimeste huvides raudteeliiklust siiski doteerida. Suur majandusliku tasuvuse probleem ripub aga ikka õhus.

Sõltumata eelkõneldust on sama ideed arendanud ka kogenud masinaehitaja ja eluaegne autode arendustöid teinud firma juht Peep Velbri. Tehniliselt ja tootmise poole pealt ei näigi ülesaamatuid probleeme olevat.

Tasuks arutada asja sisuliselt. Ehk on siin peidus huvitav lahendus, mis rahva raha kokku hoiaks, pealegi ka Eesti masinaehituse tootmispotentsiaali kasutades?

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee