Eesti uudised

Ülinapilt ära jäänud õnnetus põhjustas raudteelase surma? 

Kadri Paas, 21. august 2002 00:00
KAHTLANE LUGU: Kabala rongiintsidendis on raudteeameti peadirektori Oleg Epneri sõnul veel palju uurida.Foto: Kalev Lilleorg
Pärast kahe kaubarongi üliohtlikku lähenemist 10. augustil Kabala jaama lähedal suri samal ööl tööl olnud Tallinna-Tapa raudteeliini dispetšer infarkti. Raudteeamet leiab, et Eesti Raudtee töökorralduses on ilmnenud palju ebaselget.

Katastroofist jäi puudu 80 sekundit. LinkOili täistlastis kütuserong ja Eesti Raudtee tühjade tsisternidega veerem jõudsid teineteisele üliohtlikult lähedale reede ja laupäeva vahelisel ööl pärast kella 2.58, märgib raudteeameti peadirektor Oleg Epner. Veduri 15/05 automaatne pidurdussüsteem oli välja lülitatud. “Seda oli pärast Tapa jaama korduvalt sisse-välja lülitatud,” nendib ta.

Raudteeamet esitas esmaspäeval politseile avalduse kriminaalasja algatamiseks § 83 lõike 2 tunnustel, uurimaks eriti ohtliku kategooria raudteeintsidendi asjaolusid.

“Minu hinnangul on siin kuriteo tunnused. Selline magamajäämine on kuritegelik, kuna lõi reaalse ohu!” märgib siseminister Ain Seppik.

Keegi ei tea, millal keegi magas

On selgunud, et vahetult pärast “ameeriklase” peatumist hakkas vedurijuht tagurdama. “Vedurijuht hakkas ilma dispet-šeri loata tagurdama, mistõttu sõitis Kabala jaamas läbi vigase pöörme, ja kolm tühja tsisterni läks ümber,” sõnab Epner. “Meil on kõigilt kolmelt veduris olnud mehelt vastuolulised tunnistused,” ei oska ta öelda, kuidas oli võimalik, et kolm raudteelast ühel ajal silma looja lasksid. “Kui nende tunnistused kokku panna, siis selgub, et nad ei teagi, millal keegi tukkus.”

Ain Seppik vedurimeeste juttu ei kommenteeri, vaid imestab: “Imelik on, kui kolm inimest korraga uinuvad. Kolmel väljapuhanud, normaalses seisundis mehel on ikka väga raske korraga tukkuma jääda!”

Epner märgib, et Eesti Raudtee liikluskorraldus vajab olulist ümberkorraldamist. “Seal on rida puudusi, aga kuna neid tuleb veel kontrollida, siis nendest ma lähemalt rääkida ei taha.”

Juhataja ütleb, et Eestisse imporditud 37 Ameerika vedurist on vaid neljal automaatne pidurdussüsteem. Eesti Raudtee kommunikatsioonijuht Margus Värav teab, et praegu veereb mööda raudteid 13 USAst pärit vedurit, millel automaatne pidurdussüsteem puudub.

Pidi kohe puhkusele minema

Tallinna-Tapa jaoskonna 67aastane suurte kogemustega dispetšer Madis Õiglane, kes kriitilise juhtumi ajal tööl oli, suri kodus infarkti. “Tal pidi 12. augustil puhkus algama ja sel õnnetul korral sattus ta viimasesse vahetusse,” kahetseb Margus Värav. Vanemate sealtkandi raudteelastega vesteldes kuulis ta, et varem pole neil kunagi midagi nii ohtlikku juhtunud. “Kahtlemata võis see vanemale inimesele mõju avaldada.”

Värav teab, et omal ajal oli toreda kolleegi ja tubli töömehena tuntud Madis tunnistatud Nõukogude Liidu parimaks rongidispetšeriks. “Teda kutsuti Dispetšeriks suure algustähega!”

Eesti Raudtee teatamisega ei kiirusta

Nii Tapa naftatsisternide ümbermineku kui ka Kabala intsidendi korral ei saanud raudteeamet juhtunust teada otseallikast. “Kuulsime Kuku raadiost ja alles siis teavitati meid. Nüüd helistas meie töötajale keegi anonüümne allikas raudteefirmast ja teatas juhtunust,” imestab nördinud Oleg Epner ERi käitumise üle ja lisab, et kuigi samal päeval oli räägitud ka ühe firma juhtisikuga, ei lausunud see asjast sõnagi. Eesti Raudtee kommunikatsioonijuht Margus Värav raudteeameti väidetega ei nõustu. “Eesti Raudtee teavitas raudteeametit järgnenud esimesel tööpäeval, minemata nõutud korraga vastuollu,” märgib ta ja lisab, et Eesti Raudtee oli esimene allikas, kust raudteeamet Kabala õnnetuse kohta infot sai.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee