Eesti uudised

“See on minu viimane sõit.” Tragöödia Pirita ringrajal 25 aastat tagasi. (1)

Allar Viivik , 2. juuli 2001, 23:00
VIIMNE VÕISTLUS: Henno Palmi-Jüri Soome treeningsõit 1976. aasta augustis Pirita-Kose-Kloostrimetsa ringrajal. Saatusliku õnnetuseni enne S-kurvi oli jäänud mõni minut... Mati Hiis
“See on minu viimane sõit,” pihtis ringraja-äss Henno Palm kaaslastele. “Kui see etapp seljataga, siis lõpetan suure spordi.” Saatuse tahtel hukkus 45aastane meistersportlane oma viimsel võistlusel vihmasel Pirita ringrajal.

“Ütlesin talle veel enne startiminekut: Henno, rada on libe!” meenutab saatuslikku sõitu motomees Taivo Sapas. “Meie masinad olid kõrvuti - minul ja mu vennal Arvil 500kuupmeetrine, temal 750ne.” Meistersportlane Henno Palm sõitis koos korvimehe Jüri Soomega rajale, teadmata, et see on ta viimne võistlus. Just enne seda oli ta sõpradele pihtinud, et tahab suurest spordist loobuda. Mehe arvates oli palju tehtud ja võidetud, nüüd ootas ees erusportlase põlv.

26. augustil 1976 sõideti Pirita-Kose-Kloostrimetsa ringrajal treeningsõite. Oli neljapäev. NSV Liidu meistrivõistluste viimane etapp oli plaanitud nädalavahetusele, korvipaaril Palm-Soome oli medalilootusi. Kuigi kulda nad püüda ei saanud, oleksid nad hea õnne korral pronksile jõudnud.

Saatuslik veeloik enne S-kurvi

Äsja valminud raskelt kolmesilindriliselt eksperimentaalrattalt kukkus esimesena rajale Palmi korvimees Jüri Soome, kes pääses vaid paari põrutuse ja ehmatusega. Palm jäi aga risti teele kiskunud tsikli ette. “Summutite ees olid kaitsed,” räägib Sapas. “Raske masin ei peatunud, motomees kukkus selili ja kummulikukkunud tsikkel sõitis temast üle.” Vennad Sapased olid samal ajal oma boksis ja kuulsid juhtunust veidi hiljem. “Hennol olid rasked vigastused,” räägib Taivo Sapas. “Kopsud, aordirebend ja muud.” Palm tõsteti küll kohe kiirabiautosse, kuid tsikliässa süda ei pidanud vigastustele vastu. Ta suri autos.

Hoolimata treeningul juhtunud tragöödiast peeti kõik meistrivõistluste finaalsõidud määratud ajal, viimasel augusti nädalavahetusel. 29. augustil, kui peeti 750 klassi finaalid, olid kõik masinad leinalintides. Võitjateks krooniti kodulinna tsiklimehed Päärn Kaar-Vaido Metsaviir. Hukkunud Henno Palm saadeti viimsele teekonnale 31. augustil Kloostrimetsa motoklubist, ta puhkab Metsakalmistul sportlaste matmispaigal. Tema hukkumiskohas oli aastaid värskeid lilli ja võistluste ajal panid sõbrad sinna ka pärgi.

Miks teenekas motomees rajalt välja sõitis, ei tea Sapas täpselt tänaseni. “Võib arvata, et sattus veepadja peale,” oletab ta veerand sajandit hiljem. “Siis kiskus tsikkel mehel käest ära ja kaotas juhitavuse. Korvimehega ei juhtunud mitte midagi.”

Ka ei oska Sapas hinnata, kui suur võis olla külgkorviga mootorratta kiirus. “Üle saja kindlasti, kuid mitte väga palju üle. Ikkagi treening, kus täie gaasiga ei sõidetud.”

Henno Palm 1931-1976

Sündis: 18. juunil 1931. aastal.

Sportlasekarjäär: Alustas treeninguid 1955. aastal Dünamo spordiühingus F. Lepiku käe all.

Saavutused: Võitis 1964. aastal Nõukogude Liidu ringrajameistrivõistlustel koos Alvar Hirtentreuga hõbeda ja 1965. aastal pronksi.

Eesti ringraja- ja hipodroomisõidu meistrivõistlustelt võitis 21 medalit: 10 kulda, 5 hõbedat ja 6 pronksi. Võitis 1963-1975 kuus korda Kalevi suursõidu, meistersportlane aastast 1964.

“Eesti Spordileksikoni” andmed

Surm Pirita ringrajal

1961. aastal hukkus ringrajal Moskva mootorrattur Zveznikov. Ta sõitis rattaga vastu kiviaeda.

1976. aasta augustis sõideti ringrajal Nõukogude Liidu külgkorviga rataste ringrajasõidu etappi. Vihmase ilmaga peetud treeningsõidul hukkus Henno Palm, õnnetus juhtus suure S-kurvi lähedal Metsakalmistu sirgel, Palmi korvimees pääses eluga.

1970. aastate alguses kihutas sama S-kurvi lähedal treeningu ajal bussi alla vormel.

Kalevi suursõite hakati Pirita-Kose-Kloostrimetsa ringrajal korraldama 1959. aastal. Esimene surmajuhtum suursõidu ajaloos oli mullu, kui 150kilomeetrise tunnikiirusega kihutas rajalt välja vastu puud viiekordne maailmameister Joey Dunlop.

Motosport on ohtlik

Aastakümneid sõite korraldanud Richard Lauri sõnul on auto- ja motosport olnud läbi aegade ohtlik. “Meie mehi on saanud surma Riias, Saksamaal, Minskis ja mujal,” räägib ta. “Ühtegi ringrada ei saa sada protsenti turvaliseks teha. Risk jääb alati, kuigi meestel on kiivrid peas ja kõik rajaäärsed puud liivakottidega polsterdatud.”

Staa˛ikas motomees räägib, et erinevalt vormeli- või rallisõitjatest on mootorratturid üsna kaitsetud. “Mootorimehel pole ümber kaitsvat autokeret ega torusid,” ütleb ta. “Autorallis võib mees sõita kolm korda üle katuse, kuid jääb ikkagi ellu.”

Laur ei usu, et sadakonna puu mahavõtt raja ümbert parandaks turvalisust. Tema sõnul võiks kogu Monte Carlo maha lammutada, sest seal korraldatakse kord aastas vormel 1 tänavaetappi. “See on samuti ohtlik, sest tänavad on kitsad ja kurvid järsud.”

Linn tahab uut ringrada

Tallinna abilinnapea Liisa Pakosta ütles eile, et linn toetab igati uue motoringraja ehitust. Kuid algatus peab tulema erakapitalilt.

“Linnavalitsusel valmis juba pool aastat tagasi põhimõtteline seisukoht, et uue ringraja võiks rajada Lasnamäele Väo karjääri põhja,” seletas Pakosta BNSile. Tema sõnul on palutud teha ka müramõõtmised, mis peavad näitama, kas rada hakkab lasnamäelasi segama.

Abilinnapea sõnul tooks uus ringrada küll pealinna uusi turiste, kuid see peaks igal juhul olema eraprojekt. “Meil on selline poliitika kõikide rajatiste puhul,” märkis ta.

Lasnamäe halduskogu on varem toetanud karjääride rekultiveerimise projekti. Sinna tuleks puhketsoon. Paeliit aga tahab Väo karjääri rajada maailmas ainulaadse paekarjääri.

Varem on ringrada plaanitud Tallinna lähedale Muuga aedlinna. Selleks oli olemas projekt, ehitust plaaniti alustada kaheksakümnendate lõpus. Roheliste liikumise vastasseisu tõttu jäi Tallinn aga ilma ringrajata ja peab tänaseni leppima Pirita-Kose-Kloostrimetsa tänavarajaga. Ka seal plaaniti kaheksakümnendatel raja äärest sadakond puud maha võtta. Need olid isegi märgistatud, kuid roheliste vastuseisu tõttu jäi plaan vaid paberile.

1 KOMMENTAAR

a
Ants 28. aprill 2014, 08:35
Juri Soome huppas korvist valja . Miks uldse laks keegi sellise korvipoisiga rajale , mina oleks eelistanud liivakotti .

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee