Foto: Envato Elements
KBM Pharma 13. september 2022 11:30

Suvi on möödas ning peagi saavad läbi ka hoogsad väliüritused koos grillitud toitude ja rohke alkoholiga. Septembris on õige aeg mõelda oma maksa tervisele.

Maks on sulle tänulik, kui sa talle puhkust annad!

Suvised peod ja joodud joogid on paljudel meist maksa üle koormanud. Tasub meeles pidada, et ka mõõdukad alkoholikogused võivad maksa kahjustama hakata. Juba 250 ml veini või paar-kolm pudelit õlut päevas tekitavad maksa ülekoormuse. Maksa tervise seisukohalt mängib olulist rolli loomulikult ka see, kui sageli alkoholi tarbitakse.

Sügise saabudes on mõistlik oma maksale veidi puhkust anda ja võimaldada tal ennast taastada. Maks tegeleb organismis sadade erinevate asjadega – puhastab ja filtreerib verd, neutraliseerib kahjulikke jääkaineid ning sünteesib paljusid eluliselt vajalikke aineid. Juhul kui maks on üle koormatud ja ei tule oma tööga enam toime, kannatab selle all kogu organism.

Kuidas maks oma ülekoormatusest märku annab?

Kuna maks ei valuta, ei ole kuigi lihtne aru saada, et ta on ülekoormatud. Maksa talitluse häired võivad endast märku anda väsimuse, keskendumisraskuste või päevase unisuse tekkimisega, aga ka isupuudusena, seedehäiretena, kõhukinnisusena või iiveldusena. Kui maksa töö on häiritud, võib uriin muutuda tumekollaseks või väljaheited heledaks. Vahel viitavad maksa ülekoormusele nahaprobleemid: kergesti tekkivad marrastused, naha ketendus või pigmendilaigud.

Mida teha oma et maksa abistamiseks?

Maksa abistamiseks ära tekita talle lisakohustusi – lihtsalt vähenda kahjulike tegurite hulka oma igapäevaelus!

Maksale on palju abi toitumise muutmisest. Piirama peaks rasvaste ja praetud toitude, maiustuste, pagaritoodete, rämpstoidu, aga ka liigsoolaste ja vürtsiste toitude tarbimist.

Kõige olulisem on loobuda alkoholist – vähemalt kuuks või paariks. See on hädavajalik selleks, et anda maksarakkudele võimalus taastuda. Õlle või veini asemel joo parem naturaalseid mahlu, rohelist või kummeliteed. Need on rikkad antioksüdantide poolest, mis kaitsevad maksarakke rasva kogunemisest, liigsest alkoholist ja muudest saasteainetest põhjustatud kahjustuste eest.

Olemas on ka palju toiduaineid, mis maksa kaitsevad ja tema tööd toetavad. Kasulik on süüa kiudainerikkaid toite, nagu kaer ja tatar. Maksasõbralikud toiduained on pähklid ning aedviljad, eriti brokoli, oad, herned ja rohelised toorsalatid. Üllatuslikult on selgunud, et maksa võib toetada ka mõõdukas kohvijoomine; kindlasti on abiks roheline tee. Maksa töö hõlbustamiseks on oluline hoida oma seedetrakti sisu piisavalt „pehmena“, selle tõttu on hea juua piisavas koguses vett.

Maksa toetavad ja puhastavad preparaadid ei ole samaväärsed.

Apteekides on saadaval mitmeid erinevaid tooteid, mis on mõeldud maksa toetamiseks. Nende vahel valiku tegemisel on mõistlik vaadata, mida üks või teine maksapreparaat sisaldab ja mida need ained maksas teevad. Taimseid ekstrakte või soja essentsiaalseid fosfolipiide sisaldavad preparaadid on nõrga toimega ja hakkavad maksa kaitsma alles pärast pikaajalist tarvitamist.

Milline on efektiivne maksapreparaat?

Efektiivne maksapreparaat peaks toetama maksatalitlust ja maksarakkude taastumist ning samaaegselt maksa puhastama ning mürkaineid neutraliseerima. Väga oluline on ka see, et maksa mürkainetest puhastamine toimuks kiiresti.

Maksa mürkainetest puhastajana on kõige tugevam tegija aminohape ornitiin, mis hakkab maksas tööle väga kiiresti – juba pärast esimese annuse sissevõtmist.

Maksatalitluse ja maksarakkude taastumise toetajana on tõhusaks abimeheks koliin. Koliin on vitamiinilaadne aine, essentsiaalsete fosfolipiidide kontsentreeritud vorm. Koliin aitab kahjustatud maksarakke taastada ning normaliseerib maksa ainevahetust.

Eespool kirjeldatu tõttu on mõistlik maksapreparaatide hulgast valida selline, mis sisaldab nii ornitiini kui ka koliini. Ainuke selline toode Eesti apteekides on Hepastrong Amino – uue põlvkonna maksapreparaat, mille efektiivsust on tõestanud ka teaduslikud uuringud.

Soodsalt osta Hepastrong Amino siit!