Foto: Remo Tõnismäe
Töötukassa 1. august 2022 16:47

„Ilumeel ja ilu loomise vajadus on minus alati olemas olnud. Olles juba varasemalt erinevatele üritustele lilledest lauaseadeid teinud, mõtlesin, et oleks hea oma oskusi täiendada ning nii läksingi floristikat õppima,“ tunnistab Reelika Klettenberg-Kivi (38), kes lõi Paidesse lillepoe H&H Lilled.

Reelika töötas varasemalt laeval klienditeenindajana, kuid teadis, et ei soovi selle ameti peal jätkata. Väikeste lastega kodus olles oli tal rohkem aega mõtiskleda, mis siis ikkagi tema kutsumus on. Sündiski otsus osaleda erinevatel koolitustel. Et Reelika parasjagu kusagil ei töötanud, pöördus ta töötukassa poole – nimelt oli talle kõrva jäänud, et töötukassa kaudu on võimalik teatud kursusi tasuta võtta.

Eesti Floristikakoolis õppimise jaoks toetuse küsimisega jäi Reelika siiski viis päeva hiljaks, kuid see ei takistanud koolitusel osalemist, tuli kasutada isiklikke resursse. Kuid olles juba töötuks registreerinud, otsustas ta uurida, mis võimalusi töötukassa veel pakub. „Vaatasin just sellise pilguga, mis teadmised võiksid mulle edaspidi kasuks tulla. Nii võtsingi ettevõtlusega alustamise koolituse. Esimesel päeval küsiti koolitusel, et mis siis teie äriidee on – mõtlesin, et aa, pidin juba mingi valmismõttega siia tulema… Mul otsest ideed ei olnud, aga kuna olin just alustanud floristikaõpinguid, siis kohapeal tekkis koos koolitaja abiga lillepoe mõte. Päeva lõpuks oligi mul selge, et peaksin avama lillepoe,“ kõneleb Reelika.

Juba on tekkinud püsikliendid

Paides oli enne H&H Lillede avamist kolm lillepoodi, kuid Reelika hinnangul on tema hästi ära mahtunud. „Võib-olla on asi selles, et teised on nii pikalt juba turul olnud ja nad ei eristu enam? Mina tulin aga värske ilmega ja päris kiiresti tekkis mulle oma kliendibaas,“ mõtiskleb ta. Näiteks on Reelika poe eripäradeks, et ta teeb seadeid ainult elusate lilledega, tal pole poes ühtegi plastikust kunstlille ning lisaks propageerib ta Eesti väiketootjate toodangut.

Peale selle teeb Reelika oma poe uksed lahti juba pool kaheksa hommikul, et meelitada kliente, kes vajavad õisi enne tööpäeva algust. „Varasemalt avasin 8.30, kuid et konkurentidel kannul püsida, tuli ka minul avamisaeg teisi lillepoode järgides 7.30 peale tuua.“

Üks huvitav nüanss on veel: H&H Lillede poes ei ole lillekülmikut. „Kui kaitsesin oma äriplaani, tekkis komisjonil selle kohta küsimus – kuidas ma hakkan pidama lillepoodi ilma lillekülmikuta? Ma tean, miks seda ei ole vaja. Lill ei taha tegelikult olla külmas temperatuuris. Klient läheb külmas hoitud lillega koju ja järgmiseks päevaks on see ära vajunud,“ seletab Reelika. „Minul on näiteks poes 18 kraadi ning seetõttu on temperatuurierinevus poe ja kodu vahel palju väiksem. Seega lilled ei närtsi nii kiirelt. Teised poed hoiavad lilli külmkapis, et ei peaks nii tihti uut ostma. Mina müün oma lilled nädalaga läbi, aga teised hoiavad neid võib-olla kaks nädalat kapis.“

Muuseas, tegelikult oli laual ka variant luua lillepood kümmekond kilomeetrit eemal asuvale Türile. „Kui mul oli koolipraktika, siis tahtsin seda teha Paide lillepoes. Mind ei võetud. Suhtumine oli tõrjuv ning ilmselt kardeti uue konkurendi tulekut. Kuna üks Türi lillepood mind praktikale siiski võttis, mõtlesin, et tulen neile nii-öelda vastu ja avan oma kaupluse hoopis Paides,“ selgitab Reelika muiates.

Ei pea ennast ettevõtja tüübiks

Reelika ütleb ausalt: ta ei arva siiamaani, et oleks ettevõtja tüüp. Ka keegi tema lähikondsetest ei tegele ettevõtlusega. „Olen selline rahmledaja ja unistaja ning ei sobi enda meelest absoluutselt ettevõtjaks. Kui aga tahad teha niisugust tööd ja keegi teine sulle seda võimalust ei paku, tuleb ise olla ettevõtja. Siis saad teha just seda, mis sulle meeldib. Kuskil mujal lillepoes ei saaks ma olla mina ise ja teha just neid asju,“ arutleb Reelika.

Kui ühelt poolt ei pea Reelika end ettevõtjatüübiks, siis teisalt oli ta juba vastavat koolitust läbides kindel poe tulevases edukuses. „Kui mina juba hakkan midagi tegema, siis läheb hästi ja eristun teistest. Ma olin kindel enda oskustes ehk lilleseades, aga ettevõtjana pead sa olema seadusekuulekas ja kõikidest tähtaegadest kinni pidama – mina olen selline unustaja. Õnneks on mul nüüd raamatupidaja, kes mind aitab,“ jutustab Reelika.

Tema äriplaan sai toetuse juba esimesel korral. Kuigi komisjonil tekkis mitmeid täpsustavaid küsimusi, oskas Reelika kõigile tublisti vastata. „Äriplaani panin üsna suured eesmärgid. Esimesel aastal nii suuri müüginumbreid ei saavutanud, aga üsna ligilähedaselt,“ lisab ta. Ilma töötukassa ettevõtluse alustamise toetuseta poleks Reelika suutnud veel lillepoodi avada – endal oli kogutud umbes viiendik vajaminevast rahast.

Teiste inimeste arvamus ei peaks tagasi hoidma

Oma teekonnal ettevõtjaks sai Reelika lähedastelt ohtralt julgustus- ja kiidusõnu. Üllataval kombel oli tema abikaasa ainus, kes kiitusega ei ühinenud. „Minu abikaasa leidis, et ma ei peaks üldse tööl käima. Ta küll aitas mu poe sisustuse üles seada, kuid tegelikult ta minusse ei uskunud ja kuu aega pärast poe avamist läksime me lahku. Mina ei arvanud, et peaksin kodus istuma ja ainult lapsi kasvatama. Tahtsin olla see, kes olin enne laste saamist, aga tema seda kahjuks ei mõistnud,“ avaldab naine. Reelika nendib, et paljusid inimesi hoiab teiste arvamus tagasi – tegelikult peaks igaüks siiski tegema seda, mida õigeks peab. Täpselt nagu temagi.

Praegu on Reelika lapsed vanuses 4 ja 7, kuid koolituse ja ettevõtte käima tõmbamise ajal olid nad veel pisemad. Õnneks olid põnnid lasteaias, kui ema õppis ja asju ajas. „Praegu on üksinda väga-väga raske, alati ei ole mul ju poodi asendajat võtta. Õnneks on mul poolekohaga töötaja, aga ka tema ei saa alati hommikul minna, kui mu laps on järsku haigeks jäänud. Kuna mul Paides ühtegi sugulast ei ole, siis olen viinud lapsed 50 kilomeetri kaugusele oma ema juurde,“ räägib Reelika ning lisab: „Kui oleks toetav abikaasa kõrval, siis oleks palju lihtsam. Hakkama saada on keeruline on, aga mitte võimatu.“

Kuigi Reelika naudib täiel rinnal elu lillepoepidajana, tekib tal umbes korra nädalas tunne, et milleks seda tööd üldse teha. „Seda juhtub siis, kui tuleb mõni klient, kes oma negatiivsusega suudab kogu päeva halvaks muuta… aga eks klienditeenindaja töö on igas valdkonnas niisugune. Pigem kuulen igapäevaselt ohtralt kiidusõnu, kuid negatiivsed arvamused mõjuvad alati tugevamalt,“ avaldab ta. „Samas saan teha just seda tööd, mida ma armastan ning inimesi läbi oma töö rõõmustada. See ongi kõige tähtsam.“

–––-

Töötukassa ettevõtluse alustamise toetuse oluliseks plussiks on see, et absoluutselt iga täitmist väärt äriplaan saab toetuse. Ettevõtluse alustamise toetus on kuni 6000 eurot ning tegemist on summaga, mida ei ole vaja tulevikus tagasi maksta.

Ettevõtluse alustamise toetusest huvitujaid on iga aastaga järjest rohkem. Eelmisel aastal alustas töötukassa abiga 620 ettevõtet. Toetuse kohta saab lugeda kodulehelt www.tootukassa.ee.