E-Wheels täna 13:51

„Meie kogemuse põhjal meeldib kaksratas eriti noortele ja lastele alates kaheteistkümnendast eluaastast, aga sellega saavad ideaalselt hakkama ka vanemad inimesed. Sõitma õppimiseks on tarvis vaid kaksrattale astuda; tunnetada, kuidas masin käitub ja kuidas juhtkangi kasutada ning paari minutiga on sõitmine selge,“ kõneleb ettevõtte E-Wheels spetsialist.

Kaksratas on elektrijõul sõitev ja ise tasakaalu hoidev moodne transpordivahend, mis sobib kasutamiseks nii praktilistel eesmärkidel (näiteks suurtel territooriumitel ja ladudes liikumiseks), aga ka turisminduses ja teemaparkides. Loomulikult on see ideaalne niisama toredaks kulgemiseks, kui ilmad on soojad.

„Kaksrattaga on mõnus vihiseda suvel ja soojemal ajal looduskaunis kohas ja eriti maal. Kaksrattaga sõites tekib selline nii-öelda hõljumise tunne. Talvel ja vihmaga sõites ei ole see nii meeldiv, sest riided saavad märjaks. Seega jah, kaksratas sobib ja on nauditav eelkõige kevadest sügiseni,“ ütleb spetsialist.

Kaksrattaga sõitmist õppida pole vaja

Nii kaksrattal kui ka kõige tavalisemal jalgrattal on kaks ratast, kuid need on ikkagi absoluutselt erinevad tooted. Näiteks on kaksratta plussideks jalgratta ees on tõik, et ei pea ise väntama, see on väga vaikne, sõiduk hoiab iseseisvalt tasakaalu, on praktiliselt hooldusvaba, töötab elektrijõul ning sõitu ei ole vaja eraldi õppida. „Sõitmine on väga nauditav ja meie kogemuse põhjal meeldib see eriti noortele ja lastele, kellele sõit lausa sõltuvust tekitab. Kaksratas sobib ka neile, kellel mingil põhjusel jalgrattaga sõita ei ole võimalik. Miinuseks on, et kuna ei pea väntama, siis ei saa füüsiliselt treenida,“ lisab ta.

Enamasti tundub inimestele kaksrattaga sõitma õppimine esialgu keeruline. Tegelikkuses kulub sellele vaid mõni minut. „Kõige raskem moment on alguses esimest korda kaksrattale astudes, sest inimene proovib alateadlikult kehaga tasakaalu hoida ja töötab sellega tegelikult vastu. Seda ei ole vaja, sest kaksratas hoiab tasakaalu sõitja eest. Reeglina võtab harjumine paar minutit, tähtis on olla rahulik ja tunnetada, kuidas kaksratas tasakaalu hoiab ja käitub.“

Sobib ka künklikumal maastikul sõitmiseks

Kaksratas on saanud Eestis iga aastaga üha populaarsemaks ning võib öelda, et on tekkinud kaks kindlat sihtgruppi. „On turismindusega tegelevad ettevõtted, nagu turismitalud, seikluspargid, puhkekülad, teemapargid, väliürituste korraldajad, kes kasutavad kaksrattaid rendieesmärgil. Nad tekitavad oma klientidele uue ja põneva atraktsiooni, pakkudes külastajatele võimalust kaksrattaga sõita kas siis niisama või luues lausa mingit sorti seiklus- või takistusraja,“ kõneleb ekspert. Lisaks on ettevõtteid, kel on suured väliterritooriumid ja laod, ning väliratast kasutatakse, et suurel maa-alal kiirelt liikuda.

Üha enam on neidki, kellel on mõnus sisehoov või kes elavad maal, ning ostavad kaksratta oma lastele ajaveetmiseks ja lõbusõiduks. See sobib maal ka lühemate vahemaade läbimiseks. Teisalt linnaliiklusesse kaksrattaga minna ei tasu. „Kaksratas on suhteliselt lai ja hõivab suure osa kõnnitee laiusest. Kui on siiski soov seda linnas kasutada, siis omal vastutusel ning peaks kindlasti liikuma vaid kõnni- ja jalgrattateedel, kus ei ole väga palju inimesi ja jalgrattureid,“ seletab asjatundja. Ühtlasi paneb ta ka südamele, et olenemata, kus sõidetakse, peab kasutama kaitsevarustust – E-Wheelsilt kaksratta soetades tuleb kaitsevarustus tasuta kaasa.

Kaksratas sobib nii tasasel pinnal kui ka natukene künklikumal maastikul sõitmiseks. Seetõttu ongi valikus kaksratas tasasele pinnale (City versioon) ja suuremate ratastega variant, mis on parem murul ja künklikumal pinnasel (Off-road versioon).

Valides endale kaksratast, on oluline mõelda, kus on soov sellega peamiselt sõita. Sellest lähtuvalt otsustada, kas parem on City või Off-road versioon. „Teiseks oleks mõistlik hinnata, kui pikki sõite plaanitakse teha. Kui on plaanis sõita pidevalt järjest (ilma laadimata) vahemaid üle 10 kilomeetri, siis on meil pakkuda kahe akuga mudel – sellega saab ühe laadimisega sõita järjest üle 20 kilomeetri.“

Aga võib-olla hoopis monoratas?

Seiklusehimulisematele sobib aga hoopis monoratas, mis erinevalt kaksrattast on üherattaline tasakaaluliikur. Ka üherattaline tasakaaluliikur hoiab ise tasakaalu, aga seda vaid ette ja taha kaldumise eest ning külgedele kaldumise vältimine on sõitja ülesanne.

Monoratas on peamiselt noortele alates kaheteistkümnendast eluaastast. „Kui sõitmine on käpas, siis monorattaga liikumine pakub erilist naudingut ja tekib tõesti tunne, justkui hõljuksite maapinnal. Tegemist on tootega, millega sõitma õppimine võtab kindlasti kauem aega kui kaksrattaga ning see sobib eelkõige sportlikumale inimesele ja loomulikult noortele,“ seletab E-Wheelsi ekspert.

Tema sõnul on monoratas üsna populaarne nende noorte hulgas, kes tegelevad rulluisutamise ja rulatamisega. Monorattaga sõitmine arendab ka inimeses tasakaalutunnetust. „Monoratas on võrreldes kaksrattaga oluliselt odavam toode ning neid on soetatud palju noortele sünnipäeva või muu tähtpäeva puhul.“

Kui soovid õppida monorattaga sõitma, siis SIIT leiad õpetuse, kuidas seda teha.