IKEA | Sisuturundus

Kodused rituaalid — teejoomistseremoonia. Ekspert Elina Naan: „See loob avatud vestluse ja üksteisele lähemale jõudmise!“ 

IKEA, eile 00:08
Foto: Ruudu Rahumaru

Iga-aastasest IKEA uuringust „Kodune elu“ selgus, et iga kolmas Eesti kodanik sooviks tulevikus veeta rohkem aega omaette kodus. Paljude eestlaste jaoks mõjub see hästi ka nende vaimsele heaolule. Teeekspert Elina Naan selgitab, kuidas teejoomine võib olla meditatiivne rituaal ja hea viis veeta aega iseendaga.

Loe intervjuud teeeksperdiga ja saa teada nii mõndagi teekultuurist!

Millised teesordid ja taimed aitavad sisemist tasakaalu hoida? Milline on igaühe mõju?

Kui mina räägin teetaimest ja teetseremooniast, siis ma räägingi reaalselt TEE taimest. Camellia Sinensis või Camellia erinevad sordid. Olen teekultuuri ja teetseremooniat õppinud Taiwanil Global Tea Hut´is. Tee on võimas ravimtaim, mis tseremoniaalsel viisil juues aitab keset leida, et selles pöörases maailmas tasakaalus püsida.

Erinevatel ravimtaimedel on erinev mõju ja ravimtaimi on tohutult - meil Eestiski väga väekaid ja mõjusaid. Meliss rahustab meelt. Naistepuna toetab depressiooni korral. Angervaks vedeldab verd. Mõned taimed toetavad rohkem mehi, teised naisi. Tee taim on universaalne. Mina kasutan oma töös enamasti vanu, fermenteeritud pu-erh teesid, mis pärit Hiinast, Yunnani piirkonnast.

 Kui tihti peaksime neid jooma?

Igal taimel on oma aeg ja koht meie elus. Kuna hoian teetaimega meditatiivset ruumi, siis enamasti õpetangi inimesi kuulatama— iseennast, oma keha ja meelt. Mida me vajame, miks ja millal? Kui ennast tundma õppida, siis on palju lihtsam siin maailmas navigeerida. Jood vett, siis kui janu, mitte ei kulista kontoris tasside kaupa kohvi. Mitte midagi pole vaja tarbida liiga palju. Kuulata ennast ja tead, mida vajad.

Millised teesordid ja taimed võivad avada meie südamed avatud vestluseks nt partneri või sõbraga? Milline on igaühe mõju?

Partneri, pereliikme või sõbraga mahaistumiseks on oluline luua turvaline ruum. Me oleme väga harjunud suhtlema läbi sõnade ja kommunikatsioon ongi oluline. Aga vahel on mõnus tõsta suhtlus uuele tasandile, kogedes sama ruumi vestlemata. Luua oma koju selline hubane nurgake maheda valgusega, vaipade ja patjadega, istuda vastakuti, vaadata silma ja hingata. Kui millegi sellise tegemine tundub esialgu kentsakas või võõras, siis ongi tore pakkuda lähedasele näiteks teed ja teha ettepanek istuda meditatiivselt vaikuses. Tunnetada maitseid ja lõhnu ning lihtsalt pidada koos pausi, olla tänulik vaikuse eest.

Samamoodi selgus uuringust „Kodune elu“, et 41% Eesti kodanike jaoks on oma partneriga kvaliteetaja veetmine oluline, et tagada vaimne heaolu.

Millised on taimetee valmistamise reeglid? Kuidas me peaksime seda õigesti tegema?

Teekultuur ja tseremoniaalsed serveerimise viisid on erinevad ja nende õppimine võtab aastaid. Aga alati saab kuskilt alustada. Tee puhul on olulisim vee kvaliteet, kuna 99% teest on vesi. Juba koos allikalkäik võib anda suhtele värskema noodi, suurema ühenduse loodusega. Oleks imeline, kui kodus on teekausid (ilma sangata), siis saad hoida kaussi kui ringjat sümbolit kahe käega, et kehamälu saaks ka aru- ahhaa, proovime tunnetada keset. Vali teed juues võimalusel alati puhas ja lahtine tee.

Kas tee tegemine ja joomine võib olla kui aeg veedetud iseendaga? Kuidas teha tee valmistamise ja joomise rituaali kodus? Mis kasu on sellisest rituaalist? (võtame siin seda, kui rituaali, mis sobib paljudele– mida igaüks saab kodus teha, ilma konkreetsete tööriistade või teedeta)

Ütlen tihti inimestele, kes teetseremooniale jõuavad, et „Sa ei pea midagi tundma. On lihtsalt üks väga eriline tee ja väga eriline Sina ja väga eriline ruum ja väga eriline elu, milles elada…aga muud erilist ei olegi!“ Loomulikult on see aeg iseendale. Sõna meditatsioon ei pea kartma— see on meelelt maha tulemine, iseendas puhkamine, et saaksid siis taas parem iseendana olla, parem lapsevanem, parem partner, parem töökaaslane. Me peame oskama teadlikke pause võtta, et vaikuses virguda. Siis on meel palju selgem ja helgem, rohkem jõudu ja ideid. Tõesti, väga paljude edukate trikk on meditatsioon. Tee on selleks imeline võimalus.

Teetseremoonia õppimine on aastate pikkune töö ja distsipliini nõudev praktika. Aga kerget tseremoniaalset meeleolu saab kodus luua igaüks. Leia kodus hea paik, kuhu saab vaiba maha panna. Leia pisike lina või alus, millele asetada teekausid. Loo mõnus atmosfäär toetava maheda sõnadeta muusikaga, et end ja partnerit kohale tuua ja muu maailm pausile panna.

Pane keema allikalt toodud vesi. Säti valmis teekausid ja aseta sinna sisse teelehed. Proovige pidada vaikust ja keskenduda pigem hingamisele ning olla lihtsalt tänulik, et saab koos meelevaikust kogeda. Meeleolu saad luua sobivate naturaalsete viirukitega, asetada lilled või pühad esemed teelinale toetamaks erilist hetke.

Kallake vesi teelehtedele, laske natuke tõmmata ja kaussi kahe käega hoides, et ka keha tuletaks meelde keskmes olemist, saategi rüübata otse kausist. Suureleheline tee ei tiku suhu, kuna huuled on justkui filtriks. Märka, et ühtedele ja samadele teelehtedele saad vett peale kallata mitu korda ehk teha mitmeid tõmmiseid. Nautige jagatud hetke.

Kas praegusel aastaajal võib leida ka loodusest taimi, millest teed valmistada? Näiteks männipuud vms. Kui jah, siis kuidas neist teed valmistada? Mis kasu sellest on?

Kuigi olen õppinud teekultuuri, austan ja armastan väga kodumaiseid ravimtaimi. Enda lemmikud talvel on vaarikavarred— nostalgia maal nana juures. Kevadised lemmikud on mustsõstra pungad kuumas vees, südasuvine lemmik angervaks ja sügisel panen tassi pohlasid.

Taimi saab kasutada mitmel erineval viisil. Ravimtaimede joomine on vaid üks viis. Koduses vannis on mõnus kasutada puhtaid eeterlikke õlisid või lisada vanniveele lavendli õisi. Ja eestlase spa on ju aegade algusest saadik olnud saun— kõige parem saunaviht on ju alati olnud kask, usun, et kaseviha lõhn meenutab paljudele kodu.

Varsti tuleb kevad– milliseid taimi peaksime mõne kuu pärast loodusest otsima hakkama, et teed valmistada?

Kevadel tasub esmalt leida nii palju päikselisi laike, kui võimalik, et suletud silmadega päikest neelata ja D-vitamiini ammutada. Kuuri taga tasub leida kohti, kus naat enda nina välja pistab ja neid siis otse naksata— porgandi maitsega ja mahlane! Angervaks ja võilill— vitamiinid järjest sirguvad. Tasubki meeles pidada, et ka linnainimestele on loodus väga lähedal. Võtke aega, et loodusesse sõita, käige allikal perele püha vett toomas, lugege koos meie folkloori ja kombeid, õppige ise ja õpetage lastele ravimtaimi, et maailmas säiliks side loodusega ja meie juurtega. Hoolitsege enda ja lähedaste hingerahu eest ja võtke teadlikult aeg maha, et siis taas tegutseda, aga hoopis uue tuhinaga.

Rohkem ideid ja ekspertide näpunäiteid sinu sisemiseks tasakaaluks www.IKEA.ee