Foto: Nele Suurna
IKEA 14. jaanuar 2022 00:01

IKEA uuringust „Kodune elu“ selgus: pooled Eesti elanikud leiavad, et omaette olemisel ning ajal iseendale on väga oluline roll, et tagada kodus vaimne heaolu. Kiire elutempo juures võib see osutuda aga üsna keeruliseks…

Enesearengu teejuht Tiit Trofimov leiab, et on vägagi oluline, et inimesed veedaksid aega ka omaette.

„See on vajalik sellepärast, et kui inimene unustab ära iseenda, siis unustab ta peagi ka kontakti endaga. Kui ta on orienteeritud väljapoole ja fokusseerib oma tähelepanu teistele, on pidevas tegemises ja toimetamises, siis tema energia on laiali igal pool mujal, aga mitte enda kehas ja enda tunnetes. Kui ta ei ole enam kohal kehas ega kuula enda tundeid ja vajadusi, hakkavad tulema tervisehädad. Inimene väsib rohkem, tekivad uneprobleemid, tema tervislik heaolu halveneb,“ seletab Trofimov.

Püüa olla alati kõikide meeltega kohal

Siinkohal soovitab ta harrastada erinevaid kohalolu loovaid praktikaid. Üks tuntumaid neist on ilmselt mindfulness, mis kujutab endast teadvelolekut, kohalolu, siin ja praegu olemist, meelerahu. „See tähendab, et oled kõikide meeltega täielikult kohal. Tood teadlikult tähelepanu kõikidele meeltele ja tajudele, tunnetades, mis su ümber energeetiliselt toimub. Sa tunnetad ümbritsevaid lõhnasid, maitseid, kuulatad helisid, märkad iga pisidetaili enda ümber, tunnetad maad jalge all jne. Sa märkad ka mõtteid, mis selles situatsioonis pähe tekivad. See on täielik kohalolu iseendas. Väga oluline on märgata oma hingamist ning kas sa üldse hingad selles situatsioonis,“ selgitab Trofimov.

Meie meel pendeldab pidevalt mineviku ja tuleviku vahel ning me ei ole kunagi seal, kus me tegelikult oleme. Meie keha on aga meie suurim sõber, kes annab meile alati märku, kui me oleme iseennast unustanud või läinud vastuollu iseendaga. Kui me ainult tegutseme ja kiirustame, siis peab meie keha meile appi tulema, et võtaksime aja maha. „See on üsna tavaline praeguses maailmas, et inimesed on iseendast lahti ühendatud, tormavad nagu oleks viimnepäev käsil, ei teadvusta üldse, mis käesolevas hetkes toimumas on, nad on pidevalt fookusega väljapoole. Meel on kas tulevikus või minevikus, aga mitte kunagi kohal. Sellepärast on väga oluline, et meel rahuneks. Kui meel rahuneb, siis sa tajud, mis sinuga nüüd ja praegu toimub,“ kõneleb Trofimov.

Mindfulness'i praktiseerimine on üks võimalik lahendus inimestele, kellel on alati kiire ja kes on oma tegemistest üle koormatud. „See on üks olulisemaid asju, et sa saaks aru, miks sa üldse kiirustad ja jooksed. Kui rahuned maha, siis hakkab ka aeg rahunema. Aeg peatub sinu jaoks. Kui sa kiirustad, siis on alati aega puudu,“ kinnitab ta.

Ka kodus igapäevatöid tehes saab olla teadvel

„Üksi olles on väga hea harjutada kohalolu ja teadvustada seda üksi olemist; hakata märkama, kus sa parasjagu üldse oled; mis sinu sees toimub; mis tunded su sees on; kas see, mis sa oma elus teed, teeb sulle hea tunde; kas sa üldse lubad endal tunda enda päris tundeid; kui palju sa iseennast austad ja endast lugu pead ning kui palju oma vajadusi esimeseks sead,“ loetleb Trofimov ning lisab: „Või oled täielikult unustanud iseenda vajadused ja proovid teha kõike selleks, et teistel oleks hea? Selle taga on tihti süütunne ja liigne vastutus teiste tunnete eest. Süütunne on üks tugevamaid tundeid, mis lükkab inimesi endast eemale ja fokuseerima ennast teistele. Süütunne hoiab meid väiksena, raskes tundes, ei lase meil olla õnnelik. See on üks olulisi asju, miks inimesed peaksid just üksi aega veetma. Et saada parem kontakt iseendaga.“

Ka kodus igapäevatöid tehes saab olla teadvel ning muuta see osaks iseenda ajast. „Tuleb märgata, kas sa hingad. Niipea, kui inimesed kiirustamisse lähevad, siis nad enam ei hinga. Kogu organism alustab töötamist defitsiidis. Õppida seda kõike praktiseerima on oluline, sest siis sa nii-öelda hakkad seda iga päev ka ellu rakendama. Sa märkad, kui lähed kiirustamisse; märkad, mis tujuga tööd teed; märkad, mismoodi sa klientidega suhtled. See kõik on meie endi peegelpilt. Kui meie oleme rahus, kui meie energia on rahulik, siis peegeldame välja ka rahulikku energiat,“ räägib Trofimov. Ta rõhutab, et kui oleme närvis, ajame ka ümbritsevad inimesed närvi. Olles rahus, on kõik meie ümber rõõmsad, tasakaalus ja rahus.

Nipid, kuidas end rahustada

„Sa hakkad ennast justkui eemalt vaatama – vaatled end kõrvalt, mida sa tunned, näed, mida just praegu koged, kuidas hingad, mis mõtted peas on. Kuidas mõtted tegevust suunavad, mida keha tunneb, kas oled heas või halvas tujus. Kas see, kuidas sa ennast väljendad, on mõjutatud sinu enda sisemistest tunnetest või teiste sisemistest tunnetest,“ jutustab Trofimov.

Hingamise ajal peavad aga kõht ja rindkere liikuma. Nii paranevad seedimine ja kogu südame stimulatsioon. Südame piirkond rahuneb ja vabaneb stressist. „Pane silmad kinni ja märka rahulikku hingamist. Kõigepealt liigub kõht õhku täis, siis liigub õhk rindkeresse, siis õlgadest, nüüd hoia 2-3 sekundit õhku kinni ja lase õhul välja voolata kõigepealt õlgadest, siis rindkerest ning lõpuks kõhust välja,“ juhendab enesearengu teejuht. Teine harjutus, mis rahustab ja toob kohale, on järgmine: „Hingad vasakust ninapoolest sisse (samal ajal hoiad paremat ninapoolt kinni), siis paned mõlemad ninapooled kinni ja loed viieni, seejärel hingad paremast ninapoolest välja (samal ajal hoiad vasakut kinni) ja loed viieni, siis hingad kohe ka paremast ninapoolest sisse lugedes viieni, nüüd hoiad jälle mõlemaid ninapooli kinni ja loed viieni ja lõpetuseks avad vasaku ninapoole, hoiad paremat ninapoolt kinni ja hingad vasakust ninapoolest õhu välja lugedes viieni. See on üks ring. Proovi neid ringe teha vähemalt 5–10 ja aja jooksul jõua 20 ringini ja sa näed kuidas sinu närvisüsteem hakkab rahunema. Hakka lõpuks seitsmeni lugema sisse-välja hingamisel ja hoidmisel ja ajapikku suurenda numbrit kuni viieteistkümneni kui võimalik.“

Lõpetuseks julgustab Tiit Trofimov veel kord kõiki mindfulness'i proovima, sest see tõesti annab elukvaliteedile juurde. „Me oleme kahjuks uinunud, me oleme ära. Väikesed teadveloleku praktikad tekitavad aina rohkem teadvelolekut – mida rohkem praktiseerid, seda rohkem saab see elu osaks. Elu eesmärk on olla kogu aeg teadvel ja kohal igas hetkes.“

IKEA uuringust „Kodune elu“ selgus: pooled Eesti elanikud leiavad, et omaette olemisel ning ajal iseendale on väga oluline roll, et tagada kodus vaimne heaolu. Kui soovid leida põnevaid ideid kodus mõnusalt aja veetmiseks, siis vaata veebilehelt www.IKEA.ee.