Sisuturundus

ELEKTRIRATASTE TESTIMINE | Roheline Tallinn: elektrirattad muutuvad tänu oma praktilisusele järjest populaarsemaks! 

Electrobike, 3. november 2021 08:30
Foto: Rauno Vahtre

Terve maailm liigub rohelise mõtteviisi ning jätkusuutlikkuse poole. Selleks, et saaksime oma lastelastele pärandada sama kauni maailma, kus oleme ise elanud, tuleks igal inimesel oma käitumises midagi muuta – olgu selleks vähem tarbida, eelistada taaskasutust, sorteerida prügi või hoopis vahetada igapäevane autosõit jalgrattaga väntamise vastu.

Ka Tallinn on viimastel aastatel võtnud suuna rohelise mõtlemise poole, olles valitud 2023. aasta Euroopa Rohepealinnaks. Tallinna elu rohelisemaks korraldamisel on võetud neli peamist suunda: ehitiste energiatõhustamine ja sisekliima parandamine, bioloogilisuse mitmekesisuse säilitamine, ringmajandus ja autostumise ohjamine.

Autostumisega seoses on eesmärgiks ka kasvuhoonegaaside vähendamine – näiteks 2030. aastaks on Eesti riiklik eesmärk vähendada kasvuhoonegaase 70% võrra. Kahe aasta taguste andmete kohaselt on Eesti tänaseks vähendanud heitekoguseid võrreldes 1990. aastaga lausa 62%. Kuigi see annab signaali, et Eestis ollakse õigel teel, siis meie riigi süsinikujälg ühe elaniku kohta on paraku Euroopas kõrgeimate hulgas.

Oma osa selles on kindlasti sagedasel auto kasutamisel – aga miks eestimaalased ometi nii agaralt autorooli trügivad? Tallinn on ju võrreldes enamike Euroopa pealinnadega mõnusalt kompaktne ning ühistranspordi või jalgrattaga ringi liikumine ei võta ebamõistlikult palju aega.

Õnneks on inimesed hakanud neil teemadel mõtisklema ning nii võimegi näha linnapildis liiklemas üha enam rattureid. Ja mitte ainult suvel, vaid ka sügisel ja talvel. Kindlasti on heaks eeskujuks maailma kõige rattasõbralikum linn Kopenhaagen, kus enam kui pooled elanikud käivad igapäevaselt rattaga koolis ja tööl. Linn investeerib agaralt uutesse rattateedesse, valgustusesse, rattaparklatesse ning paranduspunktidesse.

Sobivaks stiilinäiteks võiks olla ka Amsterdam, kus jalgrattaga veeremine on nii loomulik nagu hingamine. Amsterdam astub hoogsalt sinna suunda, et inimesed kasutaksid vähem autot ning eelistaksid ratast – näiteks on 2025. aastaks plaanis muuta linna 11 000 parkimiskohta hoopis jalgrattaga liikumise aladeks.

Head eeskuju leiame tegelikult ka põhjanaabrite pealinnast Helsingist, mida mööda lookleb lausa 1300 kilomeetrit rattateid. Muuseas, Helsingi on maailmas kümnendal kohal jalgrattasõbralikkuse osas.

Kuigi Tallinnal on veel pikk tee minna, et jõuda Kopenhaageni ja Amsterdami tasemele, siis astutakse ka meie pealinnas kindlaid samme jalgratta soosimise poole. Olgu siinkohal näiteks Tallinnasse loodud jalgrattateed ja jalgrataste parklad. Kuna Eesti kliimas võib ilm üsna ebameeldiv olla, kardab ilmselt nii mõnigi rattahuviline sügistalvel jalgratta selga hüpata. Kuidas sa väntad, kui paks mantel on seljas? Vastuseks on elektrirattad, mis on spetsiaalselt mõeldud põhjamaisesse kliimasse. Teisisõnu, rattad sõidavad läbi erineva maastiku, ülesmäge või vastutuult ning kuna need on elektrilised, ei võta väntamine ka liigselt võhmale. Nii ei saa juhtuda, et pärast pooletunnist sõitu tööle oled end täielikult läbi higistanud. Boonuseks on ka mõnusalt kerge trenn ning see, et sa ei pea muretsema parkimise või ummikutesse sattumise pärast. Elektrirattad on suurepärane alternatiiv inimesele, kellele tavaline ratas vanuse või mõne vigastuse tõttu võib liiga väsitav olla.

Juba oktoobri lõpus avab kvaliteetsete elektrirataste tootja Electrobike oma esimese esinduse Baltikumis. Electrobike’i poest leiab suure valiku erinevaid elektrirattaid, millega on mugav sõita ning mis sobivad ideaalselt Eesti kliimasse. Õhtuleht proovis kolme ratast ning pani kirja, mis mõtteid need tekitasid.

Ruff Cycles Lil'Buddy

VÄLIMUS: Sellel rattal on stiili! Ütleme nii, et tegemist on selgelt rattaga, mis on ehitatud teistele näitamiseks. Ta paistab väga hästi silma ja tänaval sõites vaadatakse seda päris palju. Kui BMX-ilikud rattad meeldivad, siis on see kindlasti õige valik.

SÕIDUMUGAVUS: Sõitmine on üpriski mugav. Ratas ise on hästi lai ja sellel on palju istumispinda. Pisem sadul hakkab pärast pikka sõitu ebamugav tunduma, aga selle ratta iste ei väsitanud üldse. Samas on laia rattaraamiga vaja kindlasti harjuda. Kui sõidad harilikult kitsamate ratastega nagu mina, siis on alguses natuke keeruline. Harjumus põlvi rohkem koos hoida läks mulle maksma mitu sinist plekki põlve sisekülgedel. Kui aga ratta omamoodi kujuga ära harjuda, on sõit vägagi nauditav.

Rehvid on laiad ja seepärast on ilma elektri abita sõitmine päris korralik trenn. Samas hoiavad suured rattad ära selle, et maastikul või halval teel käed ära põrutab.

ELEKTRISÕIT: Elektrisõit on selle rattaga väga mugavaks tehtud. Ta võtab kenasti hoo üles ja kuna ratta mass on nii suur, siis ei ole vaja kiiruse hoidmiseks väga palju vändata. Rattal on mitu režiimi, mis annavad erinevas mahus elektriga hoogu juurde, seega saab sirgel ja mõnusal teel Eco režiimil kruiisida ja siis järsemast mäest Turbo režiimi abil üles vändata.

Aku on võimas ja pärast täis laadimist on võimalik sõita kaua, enne kui see tühjaks hakkab saama. Ratas genereerib sõidu ajal ise elektrit juurde, mis on kindlasti pluss.

PRAKTILISUS: Nende laiade rehvidega saab mugavalt igasugusest mudast ja aukudest läbi!

Kuna olen lühikest kasvu naisterahvas, siis sai minu jaoks probleemiks ratast kitsast trepist kortermaja keldrisse vedada. Kui selleks vajadust pole, siis ei teki ka probleemi. 

Tundub eriti hea ratas just noortele, kellel selle abil mugav iseseisvalt ringi liikuda.

Husqvarna Eco City 2

VÄLIMUS: Ratas on üsna kena, kuid siiski pigem tagasihoidliku välimusega – ideaalne inimesele, kes tahab liigelda stiilse rattaga, kuid ei taha igal sammul silma jääda.

SÕIDUMUGAVUS: Sõita oli väga mugav. Ratas võttis väga hästi ka neid kitsaid kurve, mis linnas tänavanurkadel kipuvad olema. Samuti oli rattal mõnus lai iste, mis tagumikku ära ei väsitanud – isegi mitte sellel 14 kilomeetri pikkusel ringil, mis ma Pelguranna ja Mustamäe vahel tegin.

Hea on ka see, et isegi kui tänavaääred on kõrged, siis üle sõites see põrutus käteni ei jõua.

ELEKTRISÕIT: Elektrisõidu osas on see ratas pisut laisem. Kui paljud elektrirattad pigem tuiskavad kohalt, siis see hakkab aeglasemalt liikuma – iseenesest pole see mingi probleem, vaid pigem maitse asi. Sobib rahulikumale või veidi vanemale inimesele.

PRAKTILISUS: Selles suhtes on see praktiline ratas, et taga on pakiraam, kuhu vajadusel asju panna. Ette lenksu külge sobiks ka väike korvikene, kuhu sõidu ajaks käekott asetada.

Ratta hoiustamine oli mõnevõrra keeruline selle pikkuse ja suuruse pärast. Minu kitsas keldris oli manööverdamine paras peavalu.

Ka ratta lukustamine oli pisut komplitseeritud. Kuna ratta raam on läbivalt väga paks, on selle lukustamiseks vaja suuremat raudlukku, mitte seda U-kujulist lukku, mis mul on.

Husqvarna Gran Gravel 5

VÄLIMUS: See on kolmest rattast kindlasti kõige ilusam. Mulle meeldisid väga matt must raam ja maitsekas disain. Sain rattaga sõites päris mitmeid komplimente, sest see velo on tõesti stiilne.

SÕIDUMUGAVUS: Sõit oli tõeliselt mugav! Manööverdamine oli kergem võrreldes ülejäänud kahe rattaga. Samuti on selle rattaga võimalik rahulikult kruiisida, aga ka mööda rattateid kimada, igati mitmekülgne ja mõnus. Olemas on korralikud porilauad, seega ei ole sügisel ettejuhtuvad lombid mingi probleem.

ELEKTRISÕIT: Rattal on erineva tugevusega režiimid, mis tegid sõidu lihtsamaks. Jõudes kiiruseni 25 km/h lõpetas ratas ka kõige hoogsamal režiimil elektrijõu andmise ja sealt pidi ise edasi pumpama. Samas kasutas ratas targalt suurel kiirusel väntamist, et genekaga akule voolu juurde toota. See oli kindlasti kasulik, aga samas ka veidi tüütu – kohe, kui ratas elektrit juurde toodab, hakkab see pisike generaator hoogu maha pidurdama ja peab päris tugevasti väntama.

Kohaltvõtt oli väga mõnus ja hoogne, eriti kõige tugevama režiimi peal. 

PRAKTILISUS: See ratas on igati praktiline. Kindlasti mahub ta kenasti tänaval asuvatesse metallist rattalukkudesse. Lisaks on see piisavalt kerge kortermaja keldrisse paigutamiseks, mina jaksasin seda isegi rongis oleva rattakonksu külge riputada. 

Kokkuvõtvalt – katsetatutest lemmikratas!

Electrobike'i pood avati 1. novembril Ülemiste Ärikeskuses (Peterburi tee 2f). Vaata täpsemalt Facebookist ja Instagramist!