Juhtkiri

Juhtkiri | Väiksemale kehvema praami valu (7)

ohtuleht.ee, 23. juuli 2021 17:36

Pole midagi parata: kui saare ja mandri vahel inimesi vedava praamiga juhtub õnnetus ja remonditöödeks kulub eeldatavasti mitu nädalat, nagu juhtus kolmapäeval tehnilise rikke tõttu juhitamatuks muutunud parvlaevaga Tõll, siis pikeneb ootejärjekord tunduvalt neile, kes soovisid suvepuhkuse ajal nautida saareelu ja sealseid arvukaid üritusi. Kuna õnnetus juhtus Muhumaal, siis on küsitav, kuivõrd õiglane on tuua Saaremaale sõitjaid teenindama 150 autot mahutav parvlaev Tiiu, andes hiidlastele nädalavahetuseks vahetuskaubaks 68 autokohaga vana Regula. Vähe leevendust pakuvad ka lisalennud saartele, kui korraga saab üle viia mõnikümmend inimest.

Et reisijate tung Saaremaale jääb ilmselt alati suuremaks kui väiksemale Hiiumaale, on hiidlaste jaoks tegemist väga negatiivse pretsedendiga, mis laseb aimata, et ka tulevikus jääb sedalaadi õnnetuste puhul kannatajaks just väiksem pool. Reisijate vedu korraldav riigifirma TS Laevad lähtub otsustamisel eelkõige üleviidavate arvust ja tulususest. Raske on seda neile ka ette heita. Kas hiidlaste jaoks võiks õigluse jalule seada näiteks kohus?

Samas on riigifirmal võimalus näidata head tahet, kui tuleb otsustada, kuidas saab laevaliiklus toimima järgmisest nädalast: kas praamivahetus jääb jõusse, kuniks Tõllu saab liinile tagasi tuua, või hakatakse Tiiut ja Regulat vahetama kasvõi päeva kaupa? Reisijad Kuivastu, Virtsu, Rohuküla ja Heltermaa sadamas peavad aga igaks juhuks kõik arvestama pikema ooteajaga.

Et viimane on aga niigi igasuvine probleem – ja saarte külastatavust vaadates pigem süvenev! – tasuks juba täna mõelda, kuidas laevaühendus kriisikindlamaks muuta. Ehk oleks aeg kuuma kartulina veeretatav Regula pensionile saata? Seda muidugi vaid juhul, kui riik suudab osta uue ja suurema laeva. Või oleks just praegu sobivaim hetk pühkida tolm pikalt riiulil seisnud mõttelt rajada Saaremaa ja mandri vahele hoopis sild?