Juhtkiri

Juhtkiri | Millal hakkab auto üle jõu käima? (10)

Ohtuleht.ee, 16. juuni 2021 16:58

Kas maksurahu lubanud valitsus eksis oma lubaduse vastu, kui võttis vastu transpordi ja liikuvuse arengukava 2021–2035, mis näeb autostumise ja keskkonnasaaste vähendamiseks ette ka uute maksude kehtestamist? On selge, et muudatuste jõustumiseks kulub tegelikult aastaid ja maksurahu ei peaks kindlasti tähendama maksudebati puudumist – just pikka vaadet me poliitikutelt ju ootamegi.

Teisalt teeb kava arusaadavalt murelikuks kõiki neid, kel vajadus auto kasutamise järele haukab juba praegu märkimisväärse osa igakuisest sissetulekust. Kui kütusehinnad teevad üha uusi rekordeid ja valitsus ootab kütuseaktsiisilt suuremat maksutulu, siis teedekasutustasud, ummikumaksud ja võib-olla mingil kujul ka Eestis seni vastuvõetamatuks peetud automaks võivad olla viimaseks piisaks, mis panevad isikliku auto omamisest üldse loobuma. Rääkimata sellest, et kaupade transpordi kallinemine lööb samuti neid, kel autot polegi. Kui linnaelanikule võib autost loobumine tähendada isegi elukvaliteedi tõusu, siis autoga tööl käivale maainimesele ilmselt mitte, kui ta sõltub edaspidi bussigraafikutest, mis on vastavuses kodupiirkonna hõreda asustusega samuti hõredad.

Nii tuleks enne kõikide autokasutajate maksudega koormamist küsida, miks ei kasutata juba nüüd olemuslikult odavaid liikumisviise rohkem seal, kus see on väiksemate vahemaade tõttu mõistlik ja võimalik – linnas. Endise Tallinna linnapeana peaks arengukava elluviimist vedav majandusminister Taavi Aas hästi teadma, et eelkõige on põhjuseks autokeskne linnaruum, kus rattur peab olemisõiguse pärast võitlema valdavalt autoteel ja niigi kitsale kõnniteele surutud jalakäija peab seda jagama elektritõukeratastega. Selles vaates ei tundu ummikumaks, kui sellest saadav tulu kulub teiste liikumisviiside eelisarendamisse, sugugi halva mõttena.

Kas saame aga usaldada lubadust, et teekasutustasu kulub tõepoolest paremate teede ehitamiseks, kui varasemast on meil kogemus, kus teehoiu rahastamine seoti kütuseaktsiisi laekumisest hoopis lahti? Ja veelgi enam – kas ei või juhtuda, et pikemaks-laiemaks ehitatavad maanteed annavad autostumisele viimaks hoogu juurdegi?

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee