Maailm

Surmalennuk võib peagi taevasse naasta (2)

Toimetas Greete Kõrvits, 27. jaanuar 2021 17:08
Ühe Ethiopian Airlinesi tragöödias hukkunu leinav pereliige ohvrite massimatustel.Foto: AFP/Scanpix
Euroopa lennuohutusagentuuri EASA (European Union Aviation Safety Agency) andis kinnituse, et Boeing 737 MAX modifitseeritud mudel võib taas ohutult Euroopas lendama naasta, teatab Eesti Transpordiamet oma pressiteates.

2019. aasta 10. märtsil kukub alla Ethiopian Airlinesi lend nr 302. Boeing 737 MAX tüüpi lennuki pardal ei jää ellu ükski reisija ega meeskonnaliige (kokku 157 hukkunut). Süüdi pole piloodid, kes teadaoleva info põhjal tegid kõik, mis suutsid, et õnnetust ära hoida.

Etioopia tragöödia järel selgus, et sellel lennukitüübil oli üks oluline viga. Nimelt tarkvarasüsteem MCAS (manööverdamisomaduste suurendamise süsteem), mille abil peaks lennuk olema lihtsamini käsitletav, kuid mille rike osutub surmavaks veaks.

Etioopia transpordiminister Dagmawit Moges kommenteeris õnnetuse kohta koostatud uurimisraporti järel, et lendurid tegid kõik, mida Boeingi juhised sellises olukorras ette nägid, kuid ei suutnud lennumasinat ikkagi kontrolli alla saada. Lennuk sööstis mitu korda ninapidi maa suunas ning kuigi piloodid üritasid lennukit lakkamatult taas ülespoole suunata, põrkas see paraku lõpuks maapinnaga kokku.

Õnnetuspaik: lennukitükid, rusud, kellegi sandaal...Foto: AFP/Scanpix

Süsteem võiski mõnes ohuolukorras lennuki nina alla sundida. Kui süsteem mingil põhjusel aga korralikult ei töötanud, võis ta lennukit ninapidi maa suunas suruda ka siis, kui seda sugugi vaja polnud ning algas otsekui köievedu lennuki meeskonna ja arvutisüsteemi vahel.

Euroopa sulges surmalennukile oma õhuruumi, Boeing tunnistas oma vigu ning mudel jäi tükiks ajaks maa peale.

Ent nüüd on Boeing 737 MAX läbi teinud põhjaliku uuenduskuuri terve rea tarkvarauuenduste, elektrisüsteemide ümberehituse, hooldustoimingute, lennukäsiraamatu protseduuride uuendamise ja meeskondade koolituse alal, mis võimaldavad lennukimudeli peale pea kahte maas oldud aastat taas kasutusse võtta. EASA tegevdirektor Patrick Ky selgitas, et pärast põhjalikku ja täielikult sõltumatut analüüsi jõuti järeldusele, et 737 MAX saab ohutult teenistusse naasta. Uurimise käigus esitati raskeid küsimusi seni, kuni saadi vajalikud vastused ja jõuti lahendusteni, mis vastasid EASA rangetele ohutusnõuetele. Lisaks tegi EASA ise mitmeid lennuteste ja simulaatoriseansse.

Samas rõhutas Ky, et kuigi ollakse täiesti kindlad, et lennuk on ohutu, jälgitakse 737 MAX teenistusse naasmisel edasi ning et ka Boeing on pühendunud lennukimudelite edasisele täiendamisele kõrgeima ohutustaseme tagamiseks.

Eesti riigis vastutab lennuohutusalaste rahvusvaheliste kohustuste täitmise eest Transpordiamet, kes teostab järelevalvet vastavalt rahvusvahelise tsiviillennunduse konventsiooni (ICAO), Euroopa Liidu standardite ja Euroopa Lennundusohutuse Ameti (EASA) juhistele, suunistele ja kõikide tsiviillennundusega seotud Eesti organisatsioonide üle.

Hetkel ei kasuta ükski Transpordiameti järelevalve all olev Eesti käitaja Boeing 737 MAX mudelit. Samuti ei ole praegu Eestis ühtegi hooldusettevõtet, kellel oleks pädevust antud lennukimudeli osas.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee