ÕL TV | Õhtuleht

Vaata saadet "Puuduta mind" ÕL veebis ja FBs nüüd igal kolmapäeva õhtul.

Kõiki saateid on võimalik kuulata ja alla laadida hiljem ka Soundcloudist 

„PUUDUTA MIND“ 162. SAADE | Naerujooga spetsialist Helje Kasearu: õpi naerma ka siis, kui tuju on kehv 

Anu Saagim | Video: Rauno Vahtre, 5. detsember 2020 19:18
"Puuduta mind" - Helje Kasearu; Anu Saagim Sirje Presnal
Igal nädalal kostitame sind põneva veebisaatega „Puuduta mind“, kus külalisteks on nõiad, šamaanid, ravitsejad, ufoloogid, haldjad, elukunstnikud, teadlased, koolitajad, hüpnotisöörid ja paljud teised põnevad persoonid. Müstilistele teemadele spetsialiseerunud Õhtulehe ajakirjaniku Sirje Presnali ja Õhtulehe veebi loovjuhi Anu Saagimi seekordseks külaliseks on naerujooga spetsialist Helje Kasearu.

Vaata videot!

Vaata saadet "Puuduta mind" ÕL veebis ja FBs nüüd igal kolmapäeva õhtul.

Kõiki saateid on võimalik kuulata ja alla laadida hiljem ka Soundcloudist SIIT

"Puuduta mind" - Helje Kasearu; Anu Saagim Sirje Presnal Foto: Hannes Dreimanis

Mis on naerujooga?

Tänapäeval on inimestel palju pingeid. Hea meetod stressi ja pingete maandamiseks on naerujooga, mida saab teha erinevatel üritustel ja koosviibimistel. Naerujooga on tehnika, mis võimaldab südamest naerda, ilma et peaks mõtlema sellele, kas situatsioon on naljakas või mitte.

"Grupis loome naeru teadlikult ja naerame põhjuseta ja see on jõukohane kõigile, lastest eakateni," selgitab Helje. "Nii avastame oma lapseliku vaimu ja mängulise suhtumise ning lülitame selle igapäevaellu. Koos naermisel tekib eriline side, mis aitab üksteist paremini mõista ja seob meeskonna."

Kust on pärit naerujooga?

Naerujooga sai alguse India arsti dr. Madan Kataria kodulinnas Mumbais. 1995. aasta 13. märtsi hommikul alustas ta viie inimesega ühes kohalikus pargis, keda tal oli õnnestunud veenda endaga koos naerma. Mõne päevaga kasvas maailma esimene naerujooga rühm 50 liikmeliseks. Tulemus oli hämmastav: teeseldud naer muutus varsti tõeliseks naeruks, mis oli nakkav ja peagi naeris kogu rühm. Südamest tulev naer kestis kümme minutit. Sellest saigi alguse naerujooga. Tänapäeval on naerujooga liikumised juba 100 riigis.

Kuidas toimub naerujooga grupis?

Klassikaline naerujooga on intensiivne treening, mis kestab 1,5 tundi. Alustatakse soojendusharjutustega ja minnakse järjest aktiivsemaks ja liikuvamaks. Haripunkt on naerumeditatsioon, mis lõpeb lõdvestumise või maandamisharjutustega.

Kindlasti on olulised ka plaksutamine ja soojendusharjutused

Rõõmus rütmiline plaksutamine koos silpide HO-HO-HA-HA-HA laulmisega stimuleerivad diafragma ja kõhu liikumist. Tantsuliigutused tõstavad energia taset ja grupi sünergiat ning loovad õnne – ja rõõmutunde. Soojendusharjutused aitavad lõdvestuda, vähendada sisemisi piiranguid, tagasihoidlikkust ja häbi.

Sügavad hingamisharjutused aitavad puhastada kopse. Samal ajal toob see füüsilise ja vaimse lõdvestumise. Naeru kestvus ja jõud sõltuvad kopsumahust. Kui me teadlikult hingamisrütmi aeglustame ja hingame sügavamalt kogeme rahulikku meelt ja keha saab lõdvestuda.

Naerujooga üks eesmärk on arendada lapselik mängulisus, mis aitab naerda ilma põhjuseta. Käteplaksud koos rõõmsate hüüetega tekitab lapselikku elevust ja annab märku, et ollakse vabad.

Naeruharjutused on mängulised, väärtuspõhised ja füüsilised, mis aitavad vähendada sisemist pinget, hirmu ning muudavad teeseldud naeru tõeliseks naeruks ja loovad positiivseid tundeid. Läbi venituste ja painutuste vabastame keha pingetest.

"Puuduta mind" - Helje KasearuFoto: Hannes Dreimanis

Lisaks on olemas ka naerumeditatsioon

Peale naerujooga harjutusi võib teha naerumeditatsiooni. Selleks istutakse või lamatakse põrandal mattidel ning loomulik naer voolab inimesest välja nagu vesi purskkaevust. See on spontaanne ja sügavam kogemus kui naerujooga harjutuste abil saavutatu.

Naerumeditatsioonis võivad inimesest vabaneda tugevad emotsioonid, mida ta on hoidnud endas aastaid. Naeru vahele võivad tulla pisarad ja isegi viha, sest emotsioonid tõusevad pinnale ja pääsevad valla. Kui see juhtub, laseme olla, ei sega seda inimest.

Juhitud lõdvestus

Pärast naerumeditatsiooni võib energiatase olla liiga kõrge. Grupi juhendaja teeb selleks juhendatud sügava lõdvestumise, mis maandab ja tasakaalustab. See toob kaasa keha ja meele täieliku lõdvestumise. Naerujooga tõelised kasud ei tule esile sel ajal, kui ergutame end, vaid hoopis pärast treeningut, lõdvestumise ajal.

Maandamisharjutused

Ho Ho Ha Ha tantsimine on üks vahend maandamiseks. Hea muusika tugeva trummipõrinaga on toetav. Liigutakse ringi vabalt ja aeglasemalt, ning hääldatakse vaikselt silpe Ho Ho Ha Ha koos käte liigutustega.

Ümisemine

Ümisemisel on võimas mõju autonoomsele närvisüsteemile, mis aktiveerib
parasümpaatilist närvisüsteemi ja me lõdvestume. Hingatakse sügavalt ja aeglaselt sisse ja välja hingates ümisetakse, öeldes sõna ”Hummm”
See harjutus on kasulik ka krooniliste põsekoopapõletike ja kinnise nina korral, kuna ümisemise vibratsioonid aitavad nina lahti teha ja parandavad vereringet.

Kas me saame treenida oma keha ja meelt naerma?

Teaduslikult on tõestatud, et keha ei tee vahet teeseldud või tõelisel naerul. Meie keha ja meele vahel on seos. Mõlemal juhul on nii psühholoogilised, kui ka füsioloogilised mõjud sarnased.

Regulaarselt nermist harjutades paraneb meeleolu ja sa tunned, et hea tuju ei sõltu teistest inimestest ja asjadest, vaid iseendast. Naeruprotsessi pidevalt ja intensiivselt korrates toimuvad ajus muutused. Ajurakkude vahel kujunevad uued seosed, uusi rakke tekib juurde ning selliselt treenitud piirkond ajus aina suureneb. Mida sagedamini naerda või harjutada naerujoogat seda kiiremini pääsevad lõõgastus ja hea tuju esile. Naermine toimub pinge ja lõdvestuse printsiibil. Naer on pinge, hingamine lõdvestus.

Miks osaleda naerujooga seanssidel?

Igapäevane loomulik naer kestab vaid paar sekundit, kuid sellest ei piisa, et parandada oma tervist ja heaolu. Selleks, et need muutused toimuksid, on vaja naerda pidevalt vähemalt 15–20 min. Naerujoogas tehakse naeruharjutusi ja pikendatakse oma naeru nii pikaks, kui tahetakse.

Naer peab tulema kõhust, ergutama diafragmat ja olema häälega. Naerujooga on just selline koht, kus saab naerda palju, valju ja südamest.

Tänapäeva elus ei ole palju põhjusi, mis meid naerma ajab. Naerujoogas luuaksegi naeru teadlikult ja naerdakse põhjuseta. Ollakse lapsemeelsed ning mängulised ja justkui iseenesest muutubki naer tõeliseks ja nakatavaks. Kuigi inimesed arvavad vastupidist, et kui ma pole rõõmus, siis pole ka tuju naermiseks.

Naer on terviseks

Uuringud on näidanud, et naer on kasulik tervisele, see parandab loovust ja muudab töö efektiivsemaks. Naer tugevdab immuunsüsteemi ning alandab vererõhku, ergutab ja parandab ainevahetust ja aju verevarustust.

10 minutit südamest naeru vastab 30 minutilisele harjutamisele trenazööril.
10 minutit naermist alandab vererõhku
10 minutit naeru võtab valu kaheks tunniks, sest eralduvad endorfiinid, loomulikud valuvaigistid.
Naer tõepoolest pikendab eluiga, see on tõestatud.

Naerujooga arendab huumorimeelt, julgust ja enesekindlust. Juba 5. sajandil eKr on Vana Kreeka poeet Pindaros kirjutanud, et parim ravija on hea naljahammas.

Naerujooga unikaalsus seisneb selles, et me ei vaja naermiseks huumorimeelt. Naerda saab isegi siis, kui ei ole hea tuju. Naerda saab ka siis, kui sa ei ole õnnelik. Naer arendab lapselik mängulisust

Kas naerujoogal või -teraapial on ka vastunäidustused?

Kui inimesel on probleeme tervisega tuleb esmalt konsulteerida arstiga.
Naerujooga ei ole soovitatav inimesele, kellel on kõrge vererõhk, veritsevad hemorroidid, song, pidev köha, kõhuvalud, mille põhjus pole teada, epilepsia, kusepidamatus, psüühiline haigus, algusjärgus rasedus, raske südamehaigus.

Palju naeru ja naeratusi meile kõigile!

Vaata saadet "Puuduta mind" ÕL veebis ja FBs nüüd igal kolmapäeva õhtul.

Kõiki saateid on võimalik kuulata ja alla laadida hiljem ka Soundcloudist SIIT

"Puuduta mind" - Helje Kasearu Anu Saagim Foto: Hannes Dreimanis
"Klatšiminutid" - aastalõpu eri Foto: Rauno Vahtre

Samal teemal

25.02.2021
„PUUDUTA MIND“ | Vallo Arumäe annab nõu: mis peaks sinu sisemaailmas toimuma, enne kui raha saab sinu ellu tulla?
06.02.2021
„PUUDUTA MIND“ 171. SAADE | Elujõutoetaja Kairi Kuha selgitab, miks ka tervislike eluviiside musternäidis võib kukkuda musta auku
30.01.2021
„PUUDUTA MIND“ 170. SAADE | Ettevõtja ja investor Vallo Arumäe õpetab, kuidas ratsa rikkaks saada
24.01.2021
„PUUDUTA MIND“ 169. SAADE | Kai Tamm õpetab tegutsema harmoonias kosmiliste rütmidega, abimeheks Avesta kalender

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee