Sisuturundus

Koristusfirma loonud Kriste: mul tõesti läheb silm särama, kui saan kellegi kodu puhtaks teha! 

Töötukassa, 8. oktoober 2020 09:20
Foto: Erki Pärnaku
„Olin müügitööd teinud pea üheksa aastat – ühte asja nii pikalt südamega tehes ja teades sellest kõike, on hea astuda kannapööre. Lapsed olid suureks kasvanud ja mul oli võimalus teha midagi, mis meeldiks. Nüüd jätkus ju selleks aega. Mul oli kaks varianti: küpsetamine või koristamine. Valisin viimase,“ räägib Töötukassa ettevõtluse alustamise toetuse abil oma koristusfirma 5A2 loonud Kriste Järvela (42).

Kriste viimane töökoht enne oma firmaga alustamist oli ühes kohviettevõttes. Kompaniil ei õnnestunud vaatamata ponnistustele oma eesmärki saavutada ning Kriste koondati. Kuigi Kristele pakuti müügialast tööd, mõlgutas ta mõtteid ettevõtjaks hakkamisest. Töötukassa karjäärinõustaja soovitusel osales naine ettevõtluse alustamise koolitusel ning kirjutas äriplaani. Samal ajal võttis ta osa erinevatest koristusalastest koolitustest ning arendas end igal sammul. „Iga uus koolitus annab mulle aimu, et õppida on veel maa ja ilm,“ kinnitab Kriste.

Kliendid jõuavad temani tänu suust suhu reklaamile

Kuna ka Kriste õel on koristusfirma, teadis ettevõtlik naine ette, et klientuuri leidub. Loomulikult ei tekkinud kliendibaas üleöö ning selle nimel tuli töötada. Praeguseks on püsikliendid leidnud tee Kriste juurde peamiselt tänu suust suhu reklaamile. Mõned neist on isegi broneerinud koristusajad pool aastat ette, et Kriste ikka nende juurde jõuaks. „Inimesega peab tekkima klapp – sul tuleb mõista, mida ta tahab. Mina küsin näiteks alati palju täpsustavaid küsimusi,“ osutab Kriste.  

Kriste peamisteks klientideks on inimesed, kes väärtustavad oma aega. Samuti need, kellele koristamine meelehärmi valmistab. „Pooled mu klientidest ütlevad, et neile ei meeldi koristada – see on nende jaoks tohutult vastik tegevus. Niisiis ongi lahendus kutsuda koristama keegi, kellele see meeldib. Kes on alati rõõmus, kui tulemus on hea. Kelle jaoks on katlakivi või rooste eemaldamine selline väljakutse, et tal lähevad silmad särama,“ muigab ta.

Kui Kriste möödunud aasta augustis ettevõttega alustas, elas ta veel Tallinnas. Nüüdseks on ta aga kolinud Lääne-Virumaale ühte toredasse talumajja. Kuna enamik kliente on siiski pealinnas, käib ta paar korda nädalas Tallinnas ja mujal Harjumaal. „Lääne-Virumaal suhtutakse kahjuks koristusteenusesse umbusklikumalt. Mõeldakse, et mis nüüd mina – miks peaks keegi minu juurde koristama tulema? Levinud on mentaliteet, et tubli perenaine koristab ikka ise,“ selgitab Kriste. Samas toonitab ta, et koristusteenust tellivad tänapäeval täiesti tavalised keskklassi inimesed – klientideks on nii õpetajad, haiglatöötajad, firmajuhid kui kõikide muude elualade esindajaid. Niisiis usubki Kriste, et küllap muutub arvamus koristusteenuse osas ka Lääne-Virumaal.

Paljud hakkasid kergekäeliselt koristajateks… kuid ebaõnnestusid

Kriste ettevõttel läks väga hästi, kuni Eestimaa vallutas koroonaviirus. „Nädala jooksul kadus 70% klientidest ära – restoranist algas ainult kaasamüük, ilusalong pandi kinni, lapsed jäid koduõppele, inimesed kontoritest koju. Külaliskorterites ei ööbinud enam keegi,“ meenutab Kriste ning lisab: „Selle perioodi üle elamine oli väga keeruline. Kui muidu oli kaks-kolm tööd päevas, siis nüüd võis olla ainult üks. Kohati polnud see üldse tulus, aga pidin midagigi tegema.“

Kuna tol ajal oli palju koondamisi, otsustas märkimisväärne hulk inimesi hakata koristusteenust pakkuma. See vähendas omakorda teenuse hinda. „Nii mõnigi kord öeldi mulle, et loobutakse minu teenusest, sest leiti odavam variant. Mõtlesin tükk aega – kas minna selle ralliga kaasa ja lasta hinnad alla? Otsustasin, et ei tee seda. Uskusin, et turg taastub,“ räägib Kriste.

Tal oligi õigus, sest mõne kuu pärast tulid vanad kliendid tema juurde tagasi. Odavamate tegijate kvaliteet oli lihtsalt märgatavalt madalam. „Igaüks ei saa olla koristusteenuse pakkuja – sul peab selle peale silma olema. Ja sa pead tõesti tahtma seda teha,“ arvab Kriste. „Tihti juhtub nii, et lähen kellegi koju ja mulle öeldakse, et siin pole midagi väga koristada. Kui ma juhin erinevatele kohtadele tähelepanu, siis hakkab inimene alles nägema, mis tal kodus must on.“

Kevadine koroonakriis ja töövaene periood õpetasid Kristet ka natuke rohkem ette mõtlema. Näiteks on tal plaanis hakata koristusvahendeid edasi müüma ning pakkuma hauaplatside hooldamise teenust.

Iseseisvalt ettevõttega alustada olnuks keerulisem

Kriste on kuulunud osaühingusse, nii et ettevõtluse taust on tal juba varasemast ajast olemas. „Kasuks tuli mulle kindlasti ka see, et olin eelnevalt müügiga palju seotud ja tegin inimestega koostööd. See aitab mul väga palju oma klientide vajadusi mõista,“ tõdeb naine.   

Tänu Töötukassale osales ta ettevõtluse koolitusel, kust sai enda sõnul teada kõik vajaliku väikeettevõtte juhile. „Seal oli vaja teha turu-uuringuid ja palju koduseid töid. Sa pidid ära tõestama, et sinu teenus on vajalik. Minul õnnestus kõik kohe esimese korraga – sain toetuse masinate soetamiseks ja koolitused kompenseeriti. Stardipakett oli olemas,“ seletab Kriste.

Kriste soovitab soojalt teistelgi Töötukassa poole pöörduda – plaanid sa ettevõtlusega tegeleda või saada muud karjäärialast abi. „Seal antakse väga professionaalset nõu ning mina sain kõikidele oma küsimustele vastused. Nad oskavad suunata, aidata ja hindavad, kas oled selleks kõigeks üleüldse võimeline,“ selgitab Kriste. „Kui asjatundjad seda võimekust ei näe, suunavad nad sind millegi muu poole. Ettevõtluse koolitus andis mulle väga hea pildi, mis sellel turul toimub. Iseseisvalt tegutsema hakates oleks kindlasti keerulisem, sest kõikide asjade peale ei pruugi lihtsalt ise tulla.“

Mida kaugemale Kriste ettevõtluse koolitusega jõudis, seda kindlamalt veendus ta enda valikus. „Loomulikult oli vahepeal raske, aga motivatsioon oli kõrgel! Sellist tunnet, et ma enam ei tahaks… mitte kordagi!“ teatab naine.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee