ANDKE ÕHKU! „Suures plaanis on umbes 80 protsenti auto kasutamisest sündivast keskkonnakahjust tehtud ära enne seda, kui masin tehase väravast välja veereb,“ selgitab ökoloog Mihkel Kangur. Kui võtit keerata, algab otsene õhusaastamine – kütus põleb ja gaasid, CO2 nende seas, lenduvad atmosfääri.Foto: Teet Malsroos
Toimetas Rainer Kerge 11. september 2020 19:21
„Puude istutamine on meeldiv tegevus – füüsiliselt mitte väga raske, aga ikkagi värskes õhus liigutamine. Süsinikuringluse tasakaalustajana on sel aga mõte vaid siis, kui istutatud puudel lastakse kasvada metsaks. See võtab meie laiuskraadil aega paarsada aastat,“ õpetab Mihkel Kangur, ökoloog, Tallinna ülikooli jätkusuutliku arengu dotsent. Õhtulehe palvel peab ta miniloengu teemal, mitu puud peaks istutama autojuht, et oma aastane süsihappegaasireostus tasa teenida, ning mis juhul neist puudest ka tõepoolest süsiniku sidujatena kasu on.

Keskmine bensiinimootoriga auto emiteerib ühe kilomeetri autosõidu kohta umbes 115 grammi CO2. Mina sõidan aastas autoga ligikaudu 12 000 kilomeetrit. See tähendab, et minu autosõidud toodavad 1. jaanuari hommikust 31. detsembri õhtuni kokku 1,38 tonni CO2. Üks tonn puhast süsinikku on 3,667 tonni CO2. Seega paiskan ma aastaga õhku 0,376 tonni ehk 376 kilo süsinikku.

Edasi lugemiseks: