Eesti uudised

REHVIMÄGEDEST VABAKS! Raadi lennuväljal algas 15 miljoni rehvi purustamine (3)

Carmen Ladva, 29. juuli 2020 15:51
AURAV KUMMIHUNNIK: Purustajast tulevad välja auravad kummiribad.Foto: Mari Luud
Kolmapäeval kuulutati avatuks koristustööd Tartus endisel Raadi sõjaväelennuväljal. Sinna kogunenud ligikaudu 15 miljonit rehvi hakitakse auravateks ribadeks ning viiakse taaskasutusse. 

Tartus endisel Raadi sõjaväelennuväljal laiutavate vanade rehvide koristamistöid on kavandatud juba vaat et kümmekond aastat. “See on väga hea näide ringmajandusest,” kiidab nüüdset lahendust Keskkonnainvesteeringute Keskuse toetuste ja teenuste osakonna juht Antti Tooming. “Vanad rehvid on probleem, mille me saame keerata kasuks. Rehvid lähevad taaskasutusse ning hiljem saab puhastatud ala rakendada taastuvenergia tootmises,” viitab Tooming ärimees Neinar Seli plaanile rajada Raadile Eesti suurim päikeseenergiapark. 

Vanade rehvide viimane vaatus

Rahvusvahelise riigihanke lepingu sõlminud aktsiaselts Ragn-Sells plaanib Raadil lennuväljalt 14 000 tonni jagu rehve puruks jahvatada ja taaskasutusse anda. Kolmapäeval kuulutati tööd pidulikult avatuks, ehkki rehvipurustaja on seal tegutsenud juba nädala jagu.

AURAV KUMMIHUNNIK: Purustajast tulevad välja auravad kummiribad. Foto: Mari Luud

Raadile kogunenud ligikaudu 15 miljonit rehvi hakitakse auravateks ribadeks ning viiakse mitmesse ettevõttesse taaskasutusse. Keskkonnaminister Rene Koka sõnul lähevad purustatud rehvid nii Soome kui Türgi tsemenditööstustesse, osa läheb aga killustiku asemel Torma prügila aluskihtidesse. Veel loodetakse osa rehvipurust anda Eesti Energiale kütteaineks. Rehvides sisalduv metall korjatakse eraldi kokku ja see läheb samuti ringlusesse.

TAASKASUTUSSE: Ka rehvidest eraldatud metall läheb ringlusesse. Foto: Mari Luud

Ragn-Sellsi juhatuse esimehe Rain Vääna sõnul on eesmärk plats puhtaks saada 30. novembriks. “Muidugi on siia toodud rehve ka illegaalselt ning nende täpset kogust ei ole võimalik välja arvutada. Sellepärast oleme ettevõttega arvestanud, et vajadusel pikendame lepingut,” räägib Vääna. 

Kokk lisab, et välistatud on situatsioon, kus Raadile jääb väike kogus rehve, sest ressursid said otsa: “Sellisel juhul on võimalik, et rehve hakatakse jälle juurde tooma ning olukord ei parane.”

Kes maksab?

Raadi platsi puhastamine läheb Eesti riigile maksma 1,48 miljonit eurot. Keskkonnainvesteeringute keskuse projektikoordinaatori Tõnn Tuvikese sõnul võtab riik rehvimägede likvideerimise praegu täielikult oma õlule.

Keskkonnainvesteeringute keskuse projektikoordinaator Tõnn Tuvikene. Foto: Mari Luud

“Tootjavastutusorganisatsioon on varasemalt öelnud oma võimekuse. Nemad oleksid suutelised rehvid likvideerima kõige kiiremini seitsme aastaga. Seepärast teeb riik jõulise sammu ning likvideerib probleemi ise,” räägib ta. “Rehviringlus on esmase seisukoha öelnud ning nad on nõus kompenseerima oma osa, aga ühtegi lepingut praegu veel kindlasti sõlmitud ei ole.”

“Hange sai kahes osas läbi viidud. Veidi üle kolmandiku ehk 5667 tonni rehve on riigi kanda. See on  kohtuvaidluste alusel jäänud Eesti riigi osaks,” seletab Tuvikene. Tema sõnul on praeguseks hetkeks kujunenud välja situatsioon, kus kogu rehvihunnikut ei saa panna tootja õlgadele. “Mingi osa rehvidest peab likvideerima riik. 8148 tonni ehk lõviosa hankest on siiski teiste osapoolte vastutada, peamiselt MTÜ Rehviringluse.” Tuvikese sõnul oli aasta alguses plaanis ära koristada ainult riigi osa, kuid madalama hinnaga hankepakkumus andis võimaluse kogu Raadi ala korraga korda teha. 

Purustustööde kõrvalnähud

“Ilmselgelt on rehvide purustamine mürarikas tegevus, mis võib mingil määral edasi kostuda. Linnast on õnneks rehvimäed piisavalt kaugel, et see kedagi häiriks,” lausub Tuvikene. Hoopis teine lugu on Tuvikese sõnul aga rehvide väljavedamisega. “Väljavedu toimub lennuraja teed pidi, aga kaalumise protsess võib tähendada seda, et osa nendest veokitest jõuavad ikkagi linna sisse.”

Ragn-Sellsi kaalujaam asub Tähtvere linnaosas Klaasi tänaval. Tuvikese sõnul otsib Ragn-Sells veel võimalusi, kuidas rehvide kaalumine linnast välja viia, just nendele trassidele, kuhu rehvid lõpuks liikuma peavad.

Samal teemal

23.02.2020
Lõpuks ometi: pärast seitset aastat sehkendamist hakkab rehvihunnik Raadil vähenema
14.02.2020
Helme hoiatab: Raadi rehvimäe süttimisel peab evakueerima kolmandiku tartlasi

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee