Kommentaar

Prisma hankedirektor | Ostuspikker koroona teisele lainele mõeldes 

Tõnis Tomingas, Prisma Peremarketi hankedirektor, 27. juuli 2020, 16:29
Selles, et eeleoleva sügisel saabub ka Eestisse koroona teine laine, on kõik epidemioloogid ühel nõul. Eriarvamused on vaid selles, et millal ja kui tõsine see laine tuleb. Ning kas pärast teist lainet tuleb veel kolmaski.

Aga mida ikkagi saame enda kindlustamiseks teha? Nii kaupmehed kui ostjad saavad möödunud kevade kogemusi aluseks võttes teha olulisi muudatusi oma käitumises, et viiruse teine laine ei tabaks meid liiga valusalt.

Kindlasti tuleb jätkuvalt arendada kõikvõimalikke e-kanaleid ja kontaktivaba ostlemist. Kui koroonakriisi esimeses laines üldse midagi positiivset oli, siis ühena vähestest näidetest oli selleks e-kaubanduse arenguhüpe. Korraga oli nõudlus kõikides e-poodides kolme- või neljakordne ning kaupmeestel tuli teha ennastsalgavaid pingutusi (öötöö, kibekiire uute töötajate värbamine ja koolitamine), et seda nõudlust rahuldada. Nüüd on olukord stabiliseerunud, aga enamik e-poode müüb siiski oluliselt rohkem kui enne koroonakriisi. Sellest aga ei tohiks tekkida petlikku rahulolu, vaid tuleb jätkuvalt teha kõik võimalik ajaks, mil enamik tarbijaid eelistab taas saada igapäevast toitu kulleriga ukse taha või lähimasse pakiautomaati.

Kui e-poodide kasutamise tõusust on palju räägitud ja kirjutatud, siis vähem on teadvustatud ostjate käitumise teisi muutusi.

Kaupmees kutsub vähem poes käima!

Jah, tõepoolest olen seisukohal, et poes võikisid ostjad käia mitte iga päev ega isegi mitte üle päeva. Piisab täiesti, kui pere poeretk võetakse ette vaid paar korda nädalas. Aga seda tehtaks siis hoopis paremini läbimõeldult nii, et kõik kaubad saaks ühest kohast korraga ostetud. Lõppkokkuvõttes võimaldab ostude parem planeerimine ja ühest kohast ostmine säästa raha ja aega.

Üks esimese laine ajal Prismades täheldatud suundumus oligi, et ostajad külastasid kaupluseid senisest harvem, mida aga taskaalustas ostukorvi mahu suurenemine. Koroonaviiruse leviku kõrgperioodil tajusid paljud kliendid poode kui kõrgendatud riskiga kohti ning poodides hakati käima harvemini. Ning kui juba see ootamatult riskantseks osutunud käik ette võeti, siis eelistati osta suurem kogus kaupu korraga. Näha oli ka, et paljudel ostjatel oli näpus põhjalik ostuspikker. See aga tähendab, et jäeti tegemata impulssostud ning sellega hoiti pere eelarve hästi tasakaalus.

Oli ka näha, et viirusesse nakatumise kartuses hakkasid paljud ostjaid hindama poode, kus on suuremad riiulivahed ja kõrgemad laed. Väga tähelepanelikud oldi ka selle suhtes, kuidas olid kassiirid kaitstud (visiirid, maskid, pleksiklaas, kindad) ning milline olid poe üldine puhtus.

Koroona esimese laine ajal need jaeketid, mis olid panustanud suurematesse ja avaramatesse hüpermarketititesse, käivetes oluliselt ei kaotanud. Küll aga pidid kas täielikult uksed sulgema või oma lahtiolekuaegu lühendama kitsukesed nn lähipoed.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee