Õhtulehe kaks ajakirjanikku maitsesid videos kuraditosinat peidetud suhkruga toiduainet.Foto: Rauno Vahtre
Reti Jõerand | Video: Rauno Vahtre, Märt Niidassoo 26. juuli 2020 12:00
Tervisliku ja teadliku toitumise suunas liikuvad inimesed on tihtipeale otsustanud menüüst välja jätta hariliku valge suhkru. Kuid pahatihti ei osata arvatagi, et seesama suhkur on peidetud täiesti tavalistesse toiduainetesse. Nii võib näiteks hommikul ühe korraliku kausitäie müsli ja jogurtiga halvimal juhul saada isegi kuni 50 grammi lisatud suhkruid, mis on päevane maksimaalne lubatud kogus! Toitumisspetsialistid seletavad lahti, kuidas peidetud suhkrud üles leida, ning Õhtulehe ajakirjanikud proovivad videotestis järele, kuivõrd hõlbus see on.

Tervisliku ja teadliku toitumise suunas liikuvad inimesed on tihtipeale otsustanud menüüst välja jätta hariliku valge suhkru. Kuid pahatihti ei osata arvatagi, et seesama suhkur on peidetud täiesti tavalistesse toiduainetesse. Nii võib näiteks hommikul ühe korraliku kausitäie müsli ja jogurtiga halvimal juhul saada isegi kuni 50 grammi lisatud suhkruid, mis on päevane maksimaalne lubatud kogus! Toitumisspetsialistid seletavad lahti, kuidas peidetud suhkrud üles leida, ning Õhtulehe ajakirjanikud proovivad videotestis järele, kuivõrd hõlbus see on.

Tervise Arengu Instituudi toitumise ja liikumise valdkonna juhi Haidi Kanamäe ja toitumisekspert Tagli Pitsi sõnul on esmalt oluline aru saada, mida üldse  suhkrute all mõeldakse. „Suhkrud on üks osa süsivesikutest, mille hulka kuuluvad ka tärklis ja kiudained. Suhkruteks on näiteks sahharoos, glükoos, fruktoos, laktoos jt. Keemiliselt on näiteks puuviljades leiduv ehk n-ö looduslik sahharoos põhimõtteliselt sama nagu lauasuhkur. Vahe on selles, mis on suhkru ümber,“ selgitavad spetsialistid.  Nad lisavad, et süües näiteks puuvilju või marju saame lisaks suhkrutele ka muid vajalikke toitaineid. „Suhkruid, mida lisatakse toitudesse ja jookidesse nende valmistamise käigus, nimetataksegi lisatud suhkruteks,“ seletavad asjatundjad. 

Nad märgivad, et vajalikud on mõningad eelteadmised, et peidetud suhkrud üles leida. „Nimelt on toidupakendi märgistusel kohustuslik esitada tootes sisalduvate süsivesikute, sh suhkrute kogus. See tähendab, et märgitud suhkrute kogus hõlmab nii tootes looduslikult esinevaid suhkruid, näiteks piimatoodete puhul laktoosi, kui ka toidu valmistamise käigus lisatud suhkruid. Seega on ainus võimalus teada saada, kas tootesse on suhkruid täiendavalt lisatud, vaadata koostisosade loetelu,“ räägivad Kanamäe ja Pitsi.

Edasi lugemiseks vali endale sobiv plaan:

Telli Õhtulehe digipakett

Vaata võimalusi
  • 11 erinevat digiväljaannet
  • Üle 2000 artikli kuus
  • Jagamisõigus 4 sõbraga
  • Tellijatele mõeldud auhinnad
Näita vähem
€ 0 / nädal€ 11.99 / kuu
Telli

Osta üks artikkel

Ühe artikli lugemisõigus
  • Ühe artikli lugemisõigus
Näita vähem
€ 3.99