Krimi

Lisatud "Kodutunde" saate kommentaar kl. 18.15

„Kodutunde“ külluslik ärimudel: saate saab tehtud peaaegu et annetusteta, aga kuhu vaatajate raha siis kaob? 

Eesti Ekspress/Ohtuleht.ee, 15. juuli 2020 19:16
Foto: Martin Ahven
"Kodutunde" saatejuht Kristi Loigo sõnul läheb ühe kodu remontimine maksma 10 000–14 000 eurot, ent Eesti Ekspress on näinud eelarveid ja vestelnud saate tegemisega lähedalt kokku puutunud inimestega ning selgub, et tegelikud ehituskulud on väiksemad Loigo väidetud summast.

Valdadele saadetud toetuse taotluses kirjeldab „Kodutunne“, et projektide kogumaksumus on keskeltläbi pisut alla 30 000 euro, millest ehitusmaterjalidele, sisustusele ja viimistlusele kulub kokku 21 000 eurot, ent vajalikud tooted saadakse sponsoritelt. Nii kahaneb projekti tegelik maksumus juba 9000 eurole, ent isegi seda summat ei tasu saade täies mahus oma tuludest – valdadelt saadakse toetusi ja kohalikud teevad mõnikord tööd tasuta.

Samal teemal

Mitmed saatega lähedalt seotud inimesed avaldasid Ekspressile imestust: kuhu küll läheb annetuste raha, kui enamasti saab saate tehtud kolmest allikast pärit vahenditest: Kanal 2 produktsioonitasu, omavalitsuste panus ehitajate palkade kujul ja ehituses kasutatud vahendid ning sisustuselemendid, mis on üldjuhul saadud sponsorite toel? Kui aastal 2019 koguti ainuüksi jõulude ajal 245 000 eurot ning sama aasta saadetes remonditi 20 kodu, teeb see 12 250 eurot ühe koduremondi kohta, kuid annetusi tehakse ju ka muul aja

Kanal 2 küsis ka Loigolt, milleks ja kuidas kasutatakse televaatajate annetatud raha, olles saanud hulganisti vihjeid produtsendi ebaausa ja läbipaistmatu asjaajamise kohta, aga ammendavaid vastuseid pole kuu aja jooksul veel saadud. 

Loe artikli täisteksti Eesti Ekspressist! 

"Kodutunde"  meeskond avaldas sotsiaalmeedias omapoolse selgituse, kus põhjendab, miks  saadet ei ole võimalik teha ilma annetusteta. "Kuna tegemist on saatega, siis tõepoolest kaasnevad saatega nii saate tootmise (produktsiooni) kulud kui ka saate sisu kulud – st ehitustegevusega seotud kulud. Kanal 2 ei maksa mitte ehitustegevuse eest, vaid just saate tootmise eest," selgitatakse saate Facebooki-lehel. 

„Kodutunde“ annetused koosnevad nii rahalistest annetustest – ülekanded, helistamiste kaudu tehtud annetused (operaatorite kaudu laekunud annetused) – kui ka toodetest, materjalidest, mida erinevad ettevõtted on saate tarbeks panustanud. Neil kõigil on saatetegijate sõnul oluline ja rahaline väärtus, millet  pole võimalik saadet – st Kodutunde sisuks olevat ehitustegevust ja sellega kaasnevat – teha.

Saatemeeskond tuletab meelde, et ka Kanal 2, tulles välja oma uudisega „Kodutunde“ asemel „Hingesoojuse“ jätkamisega, avaldas samaaegselt, et annetusi hakkab vastu võtma AS Postimees Grupp. "Puuduks igasugune vajadus annetusi koguda, kui Kanal 2 / Postimees Grupp arvaks, et annetused ei ole läinud sihtotstarbeliselt „Kodutunde“ saadetes kajastatud ehitustegevusega seonduvasse või et annetused selleks ei ole vajalikud," usuvad saatetegijad. 

"Ilmselt on kõik „Kodutunde“ vaatajad märganud, et aasta-aastalt on „Kodutunne“ muutunud kvaliteetsemaks ja võtab ka kodude ehitamise suuremalt ette. Kõik annetused on kasutatud sihtotstarbeliselt, st „Kodutunde“ saatega seotud ehitustegevuse ja sellega kaasneva finantseerimiseks. Kuna „Kodutundele“ laekunud annetusi ei ole võimalik prognoosida, oleme „Kodutunde“ tegijatega näinud aastaid vaeva toetajate ja sponsorite leidmisega, kellele oleme panuse eest meeletult tänulikud. Olukorras, kus annetusi ei ole võimalik per / saade ega ka per / kuu prognoosida, ei ole võimalik ka üksnes annetustele saadet üles ehitada ja ainult sellest lähtuda;" kirjutab saate esindaja.

"Me ei ole teinud „Kodutunnet“ selliselt, et iga sissetulev annetus on viimase sendini igakuiselt ära kulutatud (kuigi ka selliseid juhtumeid on). Detsembris 2019 toimunud „Kodutunde“ heategevuskontsert pani Eesti inimesed annetama kokkuvõttes oluliselt suuremates summades, mistõttu läks „Kodutunde“ saatemeeskond 2020 aastale vastu julgelt, täis tahtmist ja innustatuna Eesti inimeste panusest ja tahtest head teha. Samuti algas 2020 aasta „Kodutunde“ jaoks märgtava annetuste jäägiga. „Kodutundele“ antud annetusi on kasutatud sihtotstarbelisi ja annetuse jääki on samuti planeeritud kasutada sihtotstarbeliselt. Kuidas ja mil viisil, kui Kanal 2 on saate tootmise lõpetanud, selgub edaspidi," öeldakse selgituses. 

 

Õhtuleht kirjutas varasemalt, et Kanal 2 esitas „Kodutunde“ produtsendi Kristi Loigo osas kuriteoteate, kuna väidetavalt pole kõik heategevuseks kogutud rahad jõudnud abivajajateni. Ühe näitena tuuakse 17aastane Rasmus, kellele koguti raha detsembris, kuid kes pole saatelt taastusraviks vajalikku trenažööri saanud tänaseni. Loigo sõnul ootasid nad aga perelt täpseid juhiseid, millist abivahendit osta.

„Kodutunde“ teema on viimastel nädalatel tõstatanud Kanal 2 samasse kontserni kuuluv Postimehe portaal. 19. juunil teatasid nad Loigoga koostöö lõpetamisest, kuna kahtlustasid heategevuseks mõeldud raha kõrvale liigutamist. Selle nädala esmaspäeva õhtul üllitati jätku-uudis, kus teatati, et produtsendi osas esitati politseile kuriteoteade.

„Seoses üle-eelmise nädala kajastusega, kui avaldasime kahtlused Loigo tegevuse usaldusväärsuse osas, oleme saanud ka täiendavaid vihjeid annetuste abivajajateni mitte jõudmisest. Kuna produtsent Kristi Loigo ei ole teinud midagi, et kahtlusi kummutada, siis ei jätka Kanal 2 Loigoga koostööd,“ kommenteeris Postimees Grupi meediadivisjoni direktor Nele Laev.

Samal ajal ilmus uudistemagasinis „Reporter“ saatelõik, kus kajastati ühte probleemset projekti: raske kaelavigastuse saanud 17aastast Rasmust, kellele trenažööri ja hingamistarvikute soetamiseks kogus „Kodutunne“ raha jõulusaates. Lõpuks soetas abivahendid TÜ kliinikumi Lastefond.

Õhtuleht kirjutas aga juba 27. veebruaril 2018, et "Kodutunde" produktsioonifirma Õuetuba OÜ ostis aasta varem Rae valda Karla külla 289 ruutmeetri suuruse maja. Internetis müügikuulutuses oli elamu hinnaks 295 000 eurot. Selles elab Kristi Nilov (praeguse nimega Loigo - toim.) perega, mida kinnitab ka naabruses elav naine. Varem elas ta samas külas ridaelamus, mis on nüüd maha müüdud.

OÜ Õuetoa sissetuleku taga on suuremas osas heategevusliku saate „Kodutunne“ tegemine, mida ta müüb telekanalile Kanal 2. Samuti laekuvad produktsioonifirmale annetused, mida „Kodutunne“ kasutab selleks, et abivajajate elamistingimusi parandada.

2016. aasta majandusaruande järgi kogus Õuetuba OÜ annetustena 222 286 eurot. Aruandes märgitaks seda kui äritulu. Firma puhaskasum oli toona 96 312 eurot. 2017. aasta aruanne pole veel esitatud.

Nilov ei soovinud kaks aastat tagasi vastata küsimusele, kes elab Õuetuba OÜ ostetud majas. Samuti pole ta eriti aldis selgitama, kuidas teha vahet firmale elamu ostmiseks kulunud rahal ja kogutud annetustel. Ta ütleb, et ei pea ajakirjanduses eraettevõtte äritegevusest aru andma. Tunnistades samas, et heategevuse puhul on avalik huvi teretulnud. 

Nilov selgitab, et „Kodutundel“ on annetusteks eraldi arvekonto, millega saab ka tutvuda. Ometi ta ei tutvusta seda, vaid uurib hoopis, kust on võetud, et maja müügihind oli 295 000 eurot. 

„Sa peaksid avama oma portaali: kaebaeestlasepeale.ee,“ nähvab ta ja süüdistab päringu esitanud ajakirjanikku tühjas kaebamises.

Algselt avaldatud kell 9.28. Lisatud "Kodutunde" saate kommentaar kl. 18.15

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee