Eesti uudised

Erakondade rahastamise järelevalve komisjon kaob? Koalitsioon tahab ohjad anda riigikontrollile (1)

Marvel Riik, 18. mai 2020 15:59
Foto: Kolaaž (Ekraanitõmmis / http://www.erjk.ee, Aldo Luud, Daisy Lappard / Naisteleht)
„Riigikontrollil on kindlasti võimekus suurem ja sõltumatus on ka kindlam, kuna erakondade rahastamise järelevalve komisjoni seitsmest liikmest viis on erakondade esindajad,“ selgitab EKRE saadik Kert Kingo. „Tegelikult tähendab see ERJK likvideerimist,“ ütleb komisjoni esimees Liisa Oviir.

Esmaspäevasel riigikogu istungil andis Kingo riigikogu juhatusele üle koalitsiooni eelnõu, mille eesmärgiks on muuta erakondade, valimisliidu ja üksikkandidaadi rahastamise kontroll professionaalsemaks ning selleks antakse järelevalvepädevus riigikontrollile.

„Eelnõu sisu on anda need ülesanded riigikontrollile, kellel on kindlasti võimekus suurem ja siin sõltumatus on ka kindlam,“ selgitab Kingo Õhtulehele eelnõu sisu.

Kert Kingo.Foto: Aldo Luud

Kuna komisjoni on seitsmeliikmeline, kellest viis on erakondade esindajad, siis see ei vasta Kingo hinnangul sõltumatuse kriteeriumile. Tuues välja, et komisjoni kuulub ka riigikontrolli esindaja, siis see ei muuda Kingo sõnul suurt pilti.

„Teda on ainult üks. Kui seitsmest viis on ikkagi erakondade esindajad, siis on sõltumatus ikkagi küsitav. Siin on võimalused poliitiliseks mõjutusteks ja lõpptulemusena on sisuliselt tegemist olukorraga, kus erakonnad iseenda tegevust kontrollivad,“ selgitab EKRE saadik.

Kingo ei ütle, et eelnõu tähendab ERJK likvideerimist. „Vaatame, kuidas lugemised [riigikogus] lähevad, ärme jookse sündmustest ette. Praegu on alles eelnõu üle antud ja läheb komisjonidesse.“

ERJK esimees Liisa Oviir ütleb üheselt – eelnõu läbimisel tähendaks see komisjoni likvideerimist. „Eks nad [erakonnad] on üsna rahulolematud, oleme palju ettekirjutusi teinud,“ räägib Oviir. „Me ei käi mingi konkreetse erakonna järgi, meie töö on läbi käia avaldused, mis meile laekuvad, ja siis vaatame erakondade rahalist seisu. Seal me oleme küsinud lisaandmeid pikaaegsete võlgade osas Keskerakonnalt, sotsiaaldemokraatidelt ja Reformierakonnalt.“

Liisa Oviir.Foto: Daisy Lappard / Naisteleht

Oviiri hinnangul taandub kõik sellele, et kellelegi ei meeldi, et teda kontrollitakse.

ERJK loodi 2011, et kontrollida erakondade, valimistel osalevate valimisliitude ja üksikkandidaatide raha hankimise ja kulutamise seaduslikkust ning muude erakonnaseadusest tulenevate reeglite täitmist.

Oviir tuletas meelde, et komisjon loodi ühiskondliku surve tulemusel, kuna rahaküsimustes puudus selgus. „Kui nüüd on koalitsioon liikunud teises suunas, eks siis riigikogu peab arutama, mis need põhjendused on. See on seadusandja õigus, aga ka vastutus. Küsimus on, mis on eesmärk. Kui see on päriselt teha erakondade rahastamise järelevalvet läbipaistvamaks, siis see on hea eesmärk. Kui eesmärk on kuidagi hajutada vastutust ja panna riigikontroll tegelema mingisuguste pisikeste asjadega, siis see ei ole hea tava.“

Eelnõu algatasid Isamaa, Keskerakonna ja EKRE saadikud, kes leiavad seletuskirjas, et 2011. aastal loodud rahastamise järelevalve organi ERJK vastavus sõltumatuse nõuetele on küsitav ning soovivad selle vastutuse üle anda riigikontrollile.

"Seda eelkõige põhjusel, et ERJK koosseis ei vasta täies ulatuses sõltumatuse kriteeriumile. Välistatud ei ole poliitiline mõju ERJK liikmete üle, kuna ERJK-sse kuuluvad ka Riigikogus esindatud erakondade nimetatud liikmed, kes ei tohi olla Riigikogu ega Vabariigi Valitsuse liikmed," seisab eelnõus.

Riigikogu XIV koosseisus on esindatud 5 erakonda, seega moodustavad enamuse ERJK koosseisust erakondade esindajad. "Sisuliselt tähendab see, et erakonnad teostavad kontrolli iseenda tegevuse üle. Järelevalveorgan peab lisaks sõltumatule toimimisele ka näima sõltumatu."

Kui eelnõu vastu võetakse, peaks seadus jõustuma 2021. aasta 1. jaanuaril. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee