Eesti uudised

FOTO | HINNASÕJA TULEMUS: miks on Võrus kütus palju odavam kui pealinnas? (4)

Johanna-Kadri Kuusk, 5. mai 2020 14:52
Nädalavahetuse kütusehinnad Võrus. Samal ajal oli pealinnas 95 bensiinikütuse liitrihind 1.199 eurot, diisel aga sama.Foto: Lugeja foto
Konkurents Lätiga on viinud Võru kütusehinnad pealinna omadest oluliselt madalamale. Circle K juht Kai Realo tunnistas, et kui praegu Läti piir lahti tehtaks, oleks see kütusemüüjatele valus löök.

„Tõepoolest on hetkel Võru linnas mootorikütuste hinnad mõnevõrra madalamad kui mujal Eestis ning see on tingitud kohalikust konkurentsist. Mootorikütuste hindu mõjutavadki lisaks toote omahinnale ja kütuse aktsiisimaksudele ka konkurentsitingimused,“ seletas Realo, miks maksis Võrus bensiiniliiter 16 eurosenti vähem kui Tallinna Circle K tanklates. Ehk et Võrus näiteks 40 liitrit tankides võidaks Tallinna hinnaga võrreldes 6,4 eurot.

Realo sõnul ei ole saladus, et viimase paari aasta jooksul on Lõuna–Eestis mootorikütuste müügimahud oluliselt langenud, kuna aktsiisimaksude erinevuse tõttu on kütuse hind Lätis olnud soodsam.

„Kui kriisi ajal piirid suleti, siis vaatamata sellele, et mootorikütuste müügimahud Eestis keskmiselt langesid oluliselt, bensiini müügimahud langesid sõltuvalt päevast märtsis ja aprilli alguses lausa 40–50 protsenti, siis Lõuna-Eesti piirialade tanklates müügimahud kas jäid eelmise aastaga võrreldes samaks või lausa kasvasid. See näitas meile tegelikult, kui suur osa Eesti klientide kütuse tarbimisest oli muidu siirdunud Lätti,“ kommenteeris Realo.

Kai RealoFoto: Karin Kaljuläte / Ekspress Meedia

Samal teemal

Circle K juht seletas, et praegu toimub Lätis viimaste aegade suurim hinnasõda, kus mootorikütuste jaemüüjad Läti turul on otsustanud oma positsioone ümber mängida just kriisi ajal. Selle kõrvalt oleks Realo sõnul Eesti jaemüüjatele valus, kui vahepeal taas leitud liitrid kaoksid. „Reaktsiooniks ongi kütuse hindu langetatud nii palju, et need läheneks Läti jaehindadele,“ sõnas ta.

Realo tõi välja, et Eestit ja Lätit võrreldes peab esiteks arvestama sellega, et meie naaberriigis on bensiini aktsiisimaks madalam kui siin. Samuti on Lätis biokütuste osakaal väiksem, mis hoiab toote omahinna madalama. Ei saa ka unustada praegu kütuseturul käivat hinnasõda. „Korrates seda üle, siis Võrus kehtiv hinnatase ei ole Eesti tingimuste juures vähemalt Circle K jaoks jätkusuutlik. Ehk teisisõnu – Võrus on kohalik konkurents Läti jaehindade survel liikumas hinnasõja suunas, kus kütusemüüjate jaoks hindades marginaaliks enam ruumi ei jää,“ sõnas ta lõpetuseks.

Miks on Lätis kütus odavam?

Circle K mootorikütuste müügidirektor Raimo Vahtrik on kommenteerinud Õhtulehele, et lisaks erinevatele maksudele on veel kolm olulisemat tegurit, mis lõunanaabritel hinnad madalamad hoiab.

„Eestis kehtib tarnijatele kohustus CO2 emissioonide vähendamiseks 6 protsendi võrra. Selleks on vaja suuremat biokütuse osakaalu. Lätis nõue puudub. Eestis kehtib ka nõue, et vähemalt 0.5 protsenti vedelkütuse osakaalust lisatud biokütusest peab olema II generatsiooni toormest. Lätis see nõue puudub. Lisaks asub Läti Orleni rafineerimistehasele 2 korda lähemal.
Võimalik, et erinevusi on veelgi.“

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee