Eesti uudised

LÕPP LÄHEDAL? Propagandaväljaanne Baltnews juubeldas suure võidu üle, kuid sattus Eesti politsei tähelepanu alla 

Viljar Voog, 29. aprill 2020 16:28
Baltnewsi Eestile orienteeritud veebileht.Foto: Kuvatõmmis/Baltnews.ee
Kas Venemaa propagandaväljaandeks peetava Baltnewsi Eesti portaali võib oodata sulgemine? Igatahes uurib politsei, kuidas sai aastaks pikendada nende .ee lõppu kandva venekeelse veebilehe registreeringut, kui teoorias ei tohiks ühtegi väljaandega seotud kopikat Eestis vastu võtta.

Tegelikult selgitab Baltnews ise, kuidas neil õnnestus oma Eesti veebiaadressi kasutusõigust 2021. aastani pikendada – nad kasutasid selleks Taanis paiknevat domeenihaldusfirmat Ascio. Õnnestunud domeeniuuendamisest üllitati oma veebiküljel suisa juubeldav teade pealkirjaga „Eesti katse Baltnews blokeerida ebaõnnestus taas“.

Samal teemal

Küsimus on Baltnewsi ja selle sõsarkanali Sputnik omanikes. Mõlemad kuuluvad Rossija Segodnja (rahvusvaheliselt tuntud Russia Today’na) meediavõrgustikku, mille omanikuks on vene ärimees Dmitri Kisseljov. Kisseljov on aga Euroopa Liidu sanktsioonide all ja seetõttu pitsitatakse Eestis kõiki ärimehega seotud ettevõtteid.

Esimesena tuli uksed sulgeda Sputnikul – propagandaväljaandele ruumide rentimine keelustati ning seal tööl olnud inimesi hoiatati, et kui nad jätkuvalt Rossija Segodnjalt raha vastu võtavad, ootab neid politseiuurimine. Sellega seoses on Sputnik Eestis sisuliselt töö lõpetanud. Nende veebileht on küll üleval, kuid viimane uudis pärineb 1. jaanuarist: selleks on portaali juhataja lubadus varsti naasta.

Politsei- ja piirivalveameti rahapesu andmebüroo juht Madis Reimand selgitas, et Rossija Segodnja varade külmutamise nõue tuleneb määrusest, millega Euroopa Liidus karistatakse isikuid, kes aitavad rikkuda Ukraina territoriaalset terviklikkust ja suveräänsust.

„Määruse artikli 2 lõikest 1 tuleneb kohustus külmutada sanktsiooninimekirjadesse kantud isikute, sh Dmitri Kisseljovi rahalised vahendid ja majandusressursid ning lõikest 2 keeld neid ressursse nimetatud isikutele kättesaadavaks teha,“ ütles Reimand. „Vastav kohustus laieneb ka kõikidele juriidilistele isikutele, mida kontrollivad sanktsiooninimekirja kantud isikud. Hr. Kisseljov peadirektorina omab kontrolli Rossija Segodnja tegevuse üle, mistõttu ka Rossija Segodnja varad tuleb külmutada ning jälgida keeldu rahaliste vahendite kättesaadavaks tegemise suhtes.“

Baltnews on küll Sputniku sõsarkanal, kuid traditsiooniline „toimetus“ sel puudub. Seega seda taolised piirangud otseselt ei puuduta – rahamägesid või isegi -künkaid siinmail ei liigutata. Sisuliselt võibki ainus Eestis tehtav finantstehing olla nende .ee lõpuga veebiaadressi uuendamine, sest seda haldab Eesti Interneti Sihtasutus (EISA).

Idast tuleva propaganda lahtimõtestamisega tegelev Propastop veebileht manitses juba veebruaris EISA juhtfiguure, et Baltnewsi domeeni uuendamise tähtaeg läheneb. „Hoolimata kõigist neist hoiatustest tundub siiski, et Eestis saab EL sanktsioone rikkuda,“ hurjutab Kaitseliidu vabatahtlike veetav Propastop nüüd.

Baltnews vaatab olukorrale otsa aga nõnda: „Ilmselgelt on kõik Propastopi sõnumid seaduse ja sõnavabadusega vastuolus.“

Mida arvab olukorrast politsei? Reimand: „Rahapesu andmebüroo kontrollib viidatud infot ning kujundab asjaolude kontrollimise ja tuvastamise järel selle osas seisukoha.“

Peaks Baltnews oma .ee lõpuga portaali kaotama, võib ette aimata, milline on nende järgmine samm. Kui Läti kuulutas Baltnewsi propagandaväljaandeks ja keelustas selle tegevuse, koliti uudised lihtsalt aadressile lv.baltnews.com.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee