2
fotot
Rattaga veoauto kasti, kus kogunevad rajale minejad. Rajale lastakse osalejad 30-sekundilise intervalliga. Internetis eelregistreerides saab iga osaleja valida täpse kellaaja, millal ta rajale lubatakse. (Kristi Jahilo)

Jalgrattasõbrana olen iga päev jälginud Eurospordi pealt praegu kestvat Giro d'Italia velotuuri. Iga kord kui kaamerasse on püütud Astana klubi ratturid, püüdnud neist ära tunda Tanel Kangertit ja hoidnud pöialt kogu meeskonnale.

Ühe tuttavaga sel teemal mõtteid vahetades lõi ta laisalt käega – mis sport see rattasõit veel olema peaks? Passid aga mugavalt suures grupis sees ja sõidad nagu vaakumis muudkui 40 km/h. Ei puhu tuul ega murra ilm. Ja nii umbes viis tundi jutti, kuni lõpusirgel veidi pingutada tuleb.

Ma ei hakanud selle peale isegi mitte vastuargumente letti laduma. Kui vestluspartner ei jaga matsu, ei pane seda jagama ka ükskõik millised selgitused.

Õige vähesel määral on pisukene tõetera siin tõesti sees. Nimelt tekib grupis loksudes tõepoolest imetabane tuulekott, mis lausa imeb tagantsõitjat edasi. Nii pole ime, kui keskmised kiirused tõusevad, kuid võhma eriti ei võta.

Mõistagi on see vaid grupisõidu üks külg. Tegelikult ei saa suures massis sõites end korrakski lõdvaks lasta. Detaile, mida pidevalt jälgida tuleb, on kümneid, kui mitte rohkem. Ruumi on seal ülivähe, sõidetakse ratas rattas kinni ning sellise ühise massina kurve võtta, mägedest laskuda või üles ronida on paras akrobaatika ja peen oskus, mis tuleb vaid kogemustega.

Lisaks on ümber terve hulk tiimikaaslasi, kelle paikapandud strateegia jälgimine kujutab taktika meisterklassi. Et õigel ajal õiges kohas õiged mehed paugutada saaksid. Pole see grupisõit nii väga mugavussport midagi – seda võib rääkida vaid tegelane, kes ise sadulas poe istunud ning sporti vaid diivanilt viitsib jälgida.

Kui hinnata rattasporti individuaalsest küljest, on kindlasti ausam eraldistart. Ikkagi mees mehe vastu duell, kus loeb vaid see, kui kiirelt keegi end liigutada ja kauem kannatada suudab.

Nii nagu erinevad maanteesõidu ja eraldistardi (või ka triatloni) rattad, erineb ka ala ise. Tallinna lähistel on päris populaarseks saanud rattaentusiastist eestvedaja Mihkel Reile poolt korraldatavad Filter Temposõidu karikasraja etapid. Kunagi neil osalema hakates võis stardis olla umbes neljakümne väntaja jagu huvilisi. Viimased aastad on aga iga kord löönud uusi rekordeid: näiteks sarja tänavuaastasest avaetapist, Jüri paarissõidus, said tulemuse kirja üle 300 ratturi. Ala kandepind aina laieneb.

Aasta-aastalt on osalejaid juurde tulnud ning seeläbi konkurents tihedamaks muutunud. Mis ei tähenda seda, et see oleks vaid kiiretele ja vihastele mõeldud ettevõtmine. Mõistagi on osa võtma oodatud igaüks, kes tahab teada saada, millise kiiruse arendamiseks ta ratta seljas võimeline on. Soovituslikuks rattaklassiks on maanteerattad. Kindlasti tuleb pähe ajada kiiver, mis on kohustuslik. 

Start toimub suure veoauto avatud kastist (rambilt mahasõiduga) ning radadega saab eelnevalt tutvust teha sarja kodulehel www.aerobike.ee.  Seal toimub ka eelregistreerimine etappidele.

Eraldistardi järgmine etapp on juba kohe-kohe, 20. mail Tabasalus – siis on ees 17-kilomeetrine sõit. Kelle jaoks on sellest osavõtt liiga lühikese etteteatamisajaga, võib plaani võtta ülejärgmise etapi: 3. juunil Pirital peetava sõidu (distantsiks 10 km).

Sarja juures on positiivseks detailiks see, et samadel radadel toimub kordussõit suve teises pooles. Siis on hea jälgida, kas ja kuidasmoodi vahepeal vorm ja kiirused on paranenud.

Kui tervis lubab (kogu eelmine nädal läks mul haiguse nahka), katsun ka ise Tabasalus sadulas olla. Sest nagu öeldakse – parim treening on võistlus ise. Saab ennast korralikult tühjaks vändata ning vaadata, kuhu eelmise aasta aegade võrdluses sel korral tulemused platseeruvad.

Kui te arvate, et olete rattasõidus kiire, siis ärge ehmatage, kui selgub, et teist on veel palju, palju kiiremaid. Selle tõestuseks üks lühike videoklipp maailma kiireima mehe Sir Blarley Wigginsi arendatavast kiirusest: https://www.facebook.com/CyclingWeekly/videos/10152902523062634/

Jaga artiklit

1 kommentaar

K
kes  /   20:56, 23. mai 2015
see Blarley on:) See sir on ikka Bradly, rattamees võiks selliseid asju teada!

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis