MyFitnessi ujumistreener Lauri Pakkas jälgib, kuidas hoolealune vette sumatab. Suured tänud talle selle eest, et ühe mehe ammuse hirmu ja unistuse teoks aitas teha ning saltopöörde ABC mulle selgeks tegi! (Kirsti Jahilo)

Kukerpall on üks kehalise kasvatuse alustalasid. Neid on pidanud jõudumööda mattidel veeretama igaüks, kes on võtnud osa kooli kehalise kasvatuse tundidest. See tundub lihtne ja iseenesestmõistetav, kuni... olete seda proovinud vees.

Veega on inimestel seotud sageli erinevaid tõrkeid ja hirme. Tihtilugu on need põhjendamatud. Üks viis on neid aktsepteerida ja kogu teadliku elu veekogudest kaugemale hoida. Teine eirata ning asuda neid lõpuks likvideerima.

Minul on olnud selliseid tõrkeid kaks. Kõigepealt basseini pea ees vette hüppamine. Noorusasjast on mul meeles mõned eriti valusalt lõppenud kõhukad. Iga kord, kui seisan basseini äärel, vajus süda rinnust alla ning vettehüppe asemel poetasin end sinna eriti tagasihoidlikult ja pisitasa.

Esimeseks harjutuseks olid lihtsad kukerpallid vette basseini äärelt veega samalt tasapinnalt. Siis proovisin viskudes keha veidi sirgemana hoida. Seejärel tulid hüpped basseini sügavamast otsast. Ja lõpuks pukilt.

Algul oli keha üsna kõver ja plärtsatused valjud. Tänaseks olen hirmust üle saanud ning suudan pea ees vette sumatada juba täitsa rahuldavalt, koos libisemise faasiga. Tuli välja, et see oli lihtsalt kättevõtmise asi. Selle sain ujumissõbrast poja utsituste toel ja abil selgeks iseseisvalt.

Teiseks kättesaamatuks harjutuseks oli siiamaani basseini otstes tehtav saltopööre. Ei, muidugi pole see hädavajalik oskus – võib ka niisama ringi pöörata. Aga kui mõni seda nagu möödaminnes sooritab, on see ilus vaadata. Ei mingit seismajäämist, vaid hoopis hoo ärakasutamine. Kaunis!

Proovisin seda algus ise. Vee all kadus orientiir ära ja sageli tõmbasin nina vett täis. Ja et see oli ebamugav, siis jätsin selle sinnapaika. Kui mõnel korral ikka välja ei tule, järelikult pole vaja torkida!

Eile lõpetasin MyFitnessi ujumistreeneri Lauri Pakkase käe alla kümnekorralised ujumiskursused edasijõudnutele. Esimesel treeningul ütlesin, et kangesti tahaks seda saltopööret õppida. Pole probleemi! Kui näitasin, ette, mismoodi ma seda ette kujutan ja praegu teen, oli pärast ka endal pisut piinlik. Ei, see ei tulnud tõesti kuidagi välja, keha oli kohmakas ja kange.

Ja siis muutsid järgnevad kümmekond minutit kõike. Lauri näitas kätte mõned harjutused, millega peaksin alustama. Ja uskuge või mitte, juba kolmandal treeningkorral tuligi esimene saltopööre välja! Nüüd, umbes kuu jagu hiljem, võin uhkusega teatada, et mul on sellest juba üht-teist aimu ning saltopöörded tulevad pigem välja kui ei tule. Eks tuleb muidugi ka edasi harjutada, et õpitu kinnistuks ja muutuks loomulikuks ujumise osaks.

Kuidas saab siis üle 40-aastane mees kolme treeninguga saltopöörde selgeks? Tuleb välja, et vaja läheb ainult natukene juhendamist, suurt sisemist soovi ja järjekindlat harjutamist.

Esimene harjutus. Vali basseini kõige äärmine rada. Tõuka ennast seinast libisema ja kui jõuad rada märgistava nöörini, haara sellest kätega ning rulli kukerpallina üle selle. Justkui üle võimlemiskangi. Sellise kukerpalli lõppfaasis siruta keha pikaks, imiteerides jalgadega äratõuget.

Teine harjutus. Krooli basseini otsa poole (algul kasuta vaid sügavamat otsa, kus on rohkem ruumi kukerpalli tegemiseks) ning enne seinani jõudmist soorita seesama kukerpall, kuid käte abita. Kui matil kukepalli tehes tuleb viia käed enda ette, siis basseinis vastupidises suunas – hoida enda taha kere ligi. Kummardus alla – ja jalad üle pea. Harjutust saab teha vaid siis, kui enne pööret on sees piisav hoog.

Kolmas harjutus. Pärast saltot jääd vee all asendisse, kus nägu vaatab lae suunas. Nüüd tuleb sooritada vee all pööre, kus end ümber keerad ja jääd uuesti kroolimise asendisse.

Neljas harjutus – hingamine. Enne saltopöörde sooritamist tuleks teha sügav sissehingamine ja pärast saltopööret libisedes nina kaudu aeglane ja ühtlane väljahingamine.

Neid nelja harjutust kombineerides, miksides ja harjutades võin öelda, et saltopöörde õppimiseks kulus tõesti kolm ujumiskorda/tundi.

Suured tänud Laurile juhenduste ning enesekindluse kasvu eest! Küll on meeldiv mõelda, et pärast aastakümneid kestnud hoo võtmist on võimalik enda jaoks ka midagi päris uut selgeks saada. Kõik on võimalik!

Jaga artiklit

1 kommentaar

V
Veesõber  /   10:58, 13. veebr 2015
Tänud õpetliku loo eest! Aga kuidas üle saada kartusest lüüa kannad vastu basseini seina?

Päevatoimetaja

Teet Teder
Telefon 51993733
teet.teder@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis