2
fotot
TÄISKIIRUS ALLES EES: Laev on varustatud kuue aerupaariga, kuigi suurem osa energiast peaks tulema hoopis tuulest. (Stanislav Moškov)

"Roosa Tädi kutsub Sinist Vanaisa, over." Kiruvere muinaslaagri paadisillal ootav laevaehitaja Anti Kreem haarab raadiosaatja: "Punane Vanaema kuuleb." – "Kustpidi me peaksime kõige paremini põkkuma selle sillaga?" Vastvalminud viikingilaev valmistub naasma proovisõidult.

Lõuna-Rootsis Fotevikenis vee alt leitud umbes tuhandeaastase universaalse viikingilaeva järgi ehitatud aluse ninas ilutseb uhke puudraakon. Laeva Äge esimese testi kiirus on

5 km/h. Ehitatud tuhandeaastaste plaanide järgi. Mäkerdas fotograafi püksid pigiseks.

Kuigi Äge on tõesti ehitatud ka meresõiduks, peaks esimese suve lõpus teda näha olema siiski vaid Paunküla veehoidlal. Kui kunagi mereretkedeks läheb, on ehitajatel plaan talle ka väike salamootor paigutada. "Trimmeri võtame kaasa," naljatas Austrvegr Seltsi juhataja Katti Muru. Keegi pakkus tuulevaikuse puhuks ka lehepuhurit.

Laeva liigutati aerujõul

Tõesti, esimesel täies mastis vettelaskmise päeval hoidis tuul end sedavõrd tagasi, et Õhtulehel jäigi sõit purje all nägemata. Kuuldavasti said purjed õhtuks siiski ära katsetatud ning laev ei jää vaid aerujõul jalakäija kiirusel loksuma.

Viikingitelt meie maale antud nime (tõlkes Idatee) järgi endalegi nime saanud Austrvegr Selts tegeleb Tallinna–Tartu maantee lähedases muinaslaagris ajaloolise taaskehastamisega. "Lubasime, et saarlaste kombel Sigtuna peale me ei lähe!" kinnitas Kreem siiski, et rootslasi muistsete röövretkede eest karistama ei seilata.

Lahinguid peetakse ka

Muinaslaagril oli järve kallastel sel aastal kuues suvi. Esimest korda tulid peale Eesti, Läti ja Leedu kohale viikingite taaskehastajaid Soomest. "Elavad mõne päeva tolleaegses olustikus viikingiaegsetes telkides, teevad lõkke peal süüa ja vahepeal peavad maha ka lahinguid," kirjeldas Austrvegr Seltsi liige ja üks laeva ehituse vedajatest Andrus Altmeri. "Viikingilaev oli asjale üsna normaalne jätk."

Erinevalt muistsetest on tänastel viikingitel tehnoloogia, millega laeva ühest veekogust teise vedada. Tehnoloogia nimi on militaarvärvides Ameerika pikap, mis suure laeva vaid minutitega vette libistas.

Tõetruult ehitatud

Äge on kuues Eestis ehitatud viikingilaev, seejuures ehituse juhatajal ja MTÜ Eesti Viikingid juhatuse liikmel Anti Kreemil juba viies. Esimene neist oli ehitatud Eesti puust, kuid Islandil, sest klappisid nii huvid kui ka raha. Kaks neist on Kreemi sõnul küll seitsmemeetrised paadid, kuid tehtud siiski muistsete plaanide järgi.

26 000 eurot maksma läinud Äge ehitust toetas eelkõige PRIA Leaderi programm, kuigi sponsoreid oli ka mujalt. Laev ehitati kahasse MTÜ Austrvegr Seltsi ja Eesti Viikingitega, ehitus vältas umbes aasta.

Anti Kreemi sõnul on kõik, mis nähtaval, ehitatud võimalikult tõetruult. Tõsi, mõõtmed on originaalist pisut suuremad nii laiuses kui ka pikkuses. Ka pardad tehti merekindluse nimel veidi kõrgemad.

Äge on umbes 11,6 meetrit pikk, 2009. aastal vette lastud Turm umbes pool meetrit pikem.

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Johanna-Kadri Kuusk
Telefon 51993733
Johanna-kadri.kuusk@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis