Mootorratas ()

Autojuhid, kellel on olnud kokkupõrge mootorratturiga, tunnistavad tihti, et nad ei märganud neid enne, kui oli liiga hilja. Eriti ohtlikud on ristmikud – just siin toimub üle kolmandiku mootorratturitega juhtunud õnnetustest.*

2011. aastal toimus Eestis mootorratturitega 104 õnnetust, milles sai surma 4 inimest.**

Autojuhtidele

„Autojuhid nurisevad sageli, et mootorratturid põhjustavad maanteel ohtlikke olukordi, ent sageli on mootorratturitega juhtunud õnnetustes süüdi just autojuhid. Meeles tuleb pidada, et kokkupõrke korral on mootorratturil võrreldes autojuhiga palju suurem oht saada surmavaid vigastusi.” ütles Renault sõidukooli direktor.

Väga oluline on hoida mootorrattaga ohutut pikivahet – tavapärase 2 sekundi asemel võiks see olla lausa 4 sekundit. Hommikul kella üheteistkümnest õhtul kella kaheksani, mil mootorratturitega statistiliselt ka kõige rohkem õnnetusi juhtub, peab olema eriti tähelepanelik, seda enam, et mootorrattad on palju halvemini märgatavad kui teised sõidukid.

Üle kolmandiku kokkupõrgetest mootorratturitega toimub ristmikel. Väga tähelepanelik peab olema vasakule pööramisel, sest mootorratta kiirust on raskem hinnata ning peale selle on keerulisem märgata ka mootorratta suunatuld. Kuna mõnede mootorrataste suunatuled ei tee üldse mingit häält, võib mootorrattur eksida ja näidata vale suunda rohkem kui autojuht. Lisaks võib mootorrattal juhuslikult suunatuli sisse jääda või pärast pööramist ei pruugi see automaatselt välja lülituda. Sellepärast tuleb tähele panna ka teisi signaale, näiteks mootorratturi pead (selle pööramine võib osutada sellele, et ta kontrollib teed enne pööramist) või tema keha kallet.

Mootorratturid on seaduslikud liiklejad ja seepärast tuleb austada nende õigust kasutada teed. „Ärge unustage jätta mootorratturile piisavalt ruumi sõidurea vahetamiseks ning andke kavatsetavast manöövrist alati piisavalt märku. Mootorrattas on nii väike, et see mahub üleni ka pimenurka,” toonitavad Renault autokooli õpetajad.

Mootorratturile

Valige alati teeoludele vastav kiirus. Kõige enam levinud tegurid, mis mootorratturitega õnnetusi põhjustavad, on liiklusoludele mittevastav kiirus, ebaõige möödasõit ja valesti valitud pikivahe autodega.

„Ristmikele tuleb läheneda ja neid ületada aeglaselt. Mootorrattur peab meeles pidama, et võib jääda autojuhi pimenurka. Paremale pöörates, püüdke olla oma sõidurajal 45-kraadise nurga all, et teie taga olevad juhid märkaksid teid. Sellise asendi korral ei jää teised liiklejad mootorrattale liiga lähedale seisma,” räägivad Renault autokooli õpetajad.

Väga tihti teevad mootorratturid vea arvates, et autojuhid märkavad neid. Autojuhid, kellel on olnud kokkupõrge mootorratturiga, tunnistavad tihti, et nad ei märganud mootorratturit enne, kui oli liiga hilja. Sellepärast peab mootorrattur varakult märku andma, kui kavatseb pöörata. Peale selle on olulised ka õiged rõivad: kirkad, erksavärvilised rõivad muudavad teid paremini nähtavaks. Rõivad on olulised nähtavuse tagamiseks ja samal ajal on neil suur tähtsus ka ohutuse tagamisel: mootorrattur peab alati kandma pikki rõivaid, kindaid ning tugevdatud põlve- ja küünarnukikaitsmetega spetsiaalriietust. Rõivad ei tohi piirata liikumisvabadust. Ja muidugi tuleb alati kanda kiivrit.

Allikas:
* www.mto.gov.on.ca
** www.mnt.ee

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Geidi Raud
Telefon 614 4056
geidi.raud@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis