Võrgutavas poosis pikajuukseline alla 30aastane napilt riides siresäär ja muskleid paljastades uhke auto või mootorratta taustal poseeriv noor mees – sellised on rate.ee iluideaalid.

Internetikeskkonda rate endast üles riputatud pilte saavad teised reidikad hinnata. Sedasi moodustuvad populaarsete poiste-tüdrukute/meeste-naiste edetabelid. Neid uuris oma doktoritöö tarbeks Tartu Ülikooli teadlane

Andra Siibak: «Vaatlesin poole aasta jooksul umbes 120 naise ja mehe pilte, et saada aimu tänapäeva noorte väärtushinnangutest.»

Kas ühe internetiportaali põhjal üldse saab väärtushinnangute kohta järeldusi teha? Rate on suur fenomen noorte elus, kinnitab Siibak. «Kui näiteks bussis juhtud kuulma noorte vestlusi, käib jutt sageli rate’i ümber. Kui sa seal ei suhtle, ei ole sind olemas!»

Populaarsete reidikate edetabelisse kuulumine on auasi ja edetabelis püsimiseks peab tegema kogu aeg tööd: suhtlema ja uuendama oma fotosid.

Ilusad naised on äravahetamiseni sarnased

Mida siis pildid räägivad.

Edetabelis kõrgetele kohtadele jõudnud naised on ilusad, noored ja saledad. Nad püüavad järgida traditsioonilist iluideaali, mida meedia propageerib reklaamides, seriaalides jne. Küllap seepärast on tüdrukute ilu üsna ühetaoline: näiteks 90 protsendil populaarsetest neidistest on pikad juuksed, umbes pooltel blondid.

Poisipeaga naisi-neiusid oli edetabelis vaid üks, paar-kolm olid punapead. «Omapära ja ainulaadsus pole see, mida noored hindavad, põhiline on ikkagi väline ilu, ekstravagantne riietus ja originaalne pilditaust,» analüüsib Siibak.

Poseerimismallid on stambilikud – peaaegu pooled neidistest on võrgutava hoiakuga. Suurem osa tüdrukutest kannab naiselikke ja seksikaid rõivaid. Aktifotod pole lubatud, aga pesus võib poseerida küll. Vahel varjatakse oma alastiolekut näiteks suure mängukaruga. Vaid väike osa piltidest ületab hea maitse piiri.

Ehtimine on popp nii tüdrukute kui ka poiste hulgas, väga palju kantakse sõrmuseid, käe- ja kaelakeesid, kõrvarõngaid jms.

Üllatavalt vähe on menukatel piltidel poseerijate seas nina-, kulmu- ja teiste seda laadi rõngaste kandjaid. Samuti hakkab fotodel harva silma tätoveeringuid ja kehamaalinguid – vähem kui 10 protsendil, meestel siiski veidi rohkem kui naistel.

Edetabelisse pääsevad ainult noored! Üle 30aastasi on seal vaid mõnikümmend ja nemadki on nii-öelda kohalikud kuulsused, näiteks lauljad, sportlased ja tõsieluseriaalide staarid – inimesed, kes on saavutanud oma tähelepanuväärse staatuse kusagil mujal kui rate.ee.

Keskmist vanust on võimatu kindlaks määrata, sest teismelised enamasti ei panegi oma aastakesi kirja. Lõviosa populaarseimatest naistest-meestest võivad olla vanuses 18–22, pakub Andra Siibak.

Eesti mees on edevam kui lätlane või leedulane

Noormeeste edetabelis on võimsalt esindatud macho-mees, kes poseerib uhke limusiini kõrval või võimsal mootorrattal istudes. Või rebib seljast särgi, näitamaks oma suuri muskleid. Selliseid fotosid on meil palju rohkem kui Leedu ja Läti portaalides, tõdeb Siibak.

Eestis on rohkesti metroseksuaali tüüpi mehi – XXI sajandi trenditeadlikke mehi, kes hoolitsevad väga oma välimuse eest. Nad ei häbene ka niinimetaud pehmeid väärtusi: poseerimist mägede ja päikeseloojangu taustal, unistav pilk kaugusse suunatud. Mõnigi on võtnud pildile oma lemmiklooma.

Rohkesti märkab natuke romantiseeritud mehekujusid, kes näevad head välja, riietuvad maitsekalt ega pelga ennast ehtida. Ehk on tegu geidega? «Ei usu, geidel on omad portaalid,» väidab Siibak. Pigem püüavad mehed alateadlikult vastata vastassugupoole ootustele.

Striptiisikultuur upitab iga soovija avalikkuse ette

Vastassugupoole ootusele vastamiseks minnakse siiski aeg-ajalt ka ohtlikult üle piiri.

«Silma riivasid mõned pildiallkirjad, mis tekitasid tunde, et kõik on lubatud,» ütleb doktorant. Ta ei mõista, miks peaks tahtma keegi luua endast kergemeelset muljet. Noored ei anna endale aru, et internet on kättesaadav kõigile, ka pedofiilidele. Samuti võib saada siivutuvõitu pilt saatuslikuks tulevasel tööintervjuul, manitseb ta.

Nii mõnigi noor näib olevat minetanud ohutunde, kui teeb avalikuks isegi oma telefoninumbri. Küllap ei taju ka paljud lapsevanemad piisavalt interneti ohtlikkust.

Rate.ee tekitab mulje, et inimsuhted on muutunud pinnapealseks. Enesetutvustuse tekstiline osa tundub olevat palju väiksema tähtsusega kui pilt. Paljudele on nii oluline kuuluda kusagile tippu ja olla teistele nähtav. Selle nimel ollakse valmis nimetama oma sõpradeks inimesi, kellega pole kunagi kohtutud.

1990. aastatel hakkasid tuntud inimesed nii meil kui mujalgi maailmas rääkima meedias rohkem oma eraelust ja paljastama ka intiimsemaid detaile. Tänu rate.ee taolistele portaalidele ja tõsielusarjadele on nüüd see võimalus igaühel. Niisugust nähtust kutsutakse striptiiskultuuriks – populaarsuse ja tuntuse nimel ollakse valmis ennast igas mõttes paljaks koorima. Peamiselt on see noorte pärusmaa.

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Denes Kattago
Telefon 51993733
Denes.Kattago@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis